Sandmannen

Jag är rörande överens med mig själv om att Kepler kan skriva romaner som är över 500 sidor långa, men likväl känns som 200 sidor… För man vill läsa mer, mer, mer och sidorna bara susar fram – tills dels för att det är så oerhört spännande, men Kepler har också vad jag vill kalla perfekt korta kapitel! Jag önskar faktiskt att fler författare kunde anamma detta. Det hade nog nämligen gjort många romaner gott.

sandmannen%20pocket[1]Sandmannen är en mycket spännande roman. Den har ett grepp som inte andra romaner har, då den här delvis smygpresenteras, i det lilla, i Eldvittnet. Detta grepp stör mig en uns, just bara för att det är ett nytt grepp och jag tycker inte helt nödvändigtvis att det kanske hade krävts för att få mig intresserad av fjärde romanen… Samtidigt är det en ganska självklar teaser och jag är säker på att den lockar. Jag känner mig lite skriven på näsan ibland i början av romanen. Detta har jag inte upplevt innan gällande Kepler, men det är heller inte mycket även om jag ibland liksom kände att det var någon mening för överflödig då och då. Jag är en sådan läsare som inte tycker om skriverier på näsan, även om detta bara är en kort iakttagelse (och jag kände inte av det i resten av romanen). För Kepler är mästare på att skriva välskrivet, spännande och någonstans ”nytt”…

Jag älskar Keplers lite mystiska, korta och enkla titlar i romansviten om Joona Linna och jag tycker absolut att den här romanen är spännande, otäck, vilar på en del oväntade tvistar och den här romanen tillsammans med den föregående avslöjar en hel del mer saker om Joona Linna än vad vi fått veta i de två första romanerna. Helt klart. Kepler övertygar mig med karaktären Jurek Walter. Han känns verkligen som en av de absolut sista människorna jag skulle vilja stöta på i mitt liv – han är intelligent, vilket är högst obehagligt och oroväckande, i och med att han råkar vara en av de farligaste personerna i modern tid…

Det här är en nagelbitare och jag upplever den som en deckare med skräckfyllda inslag. Det här är en välskriven, äkta deckare, thriller, rysare, kriminalroman, vad man nu vill kalla den! Den slutar också på ett sådant sätt att jag inte annat än kan undra hur nästkommande roman ska utformas (bara det är spännande!)…

Nu inväntar jag Keplers femte bok med oerhörd spänning. Jag hade hört rykten om att den ges ut i höst… Och här kan man läsa mera!

5 thoughts on “Sandmannen

  1. johannasdeckarhorna skriver:

    Jag recenserar Offer utan ansikte av Stefan Ahnhem idag. Språket kanske inte är så likt Kepler, även om jag läste någon som tyckte det, men det är en spännande och lättläst bok. Kanske skulle du gilla den 🙂

  2. lisamargar3ta skriver:

    Här är en till som otåligt väntar på Keplers nästa bok..! Den hade suttit superfint som semesterläsning nu – men får väl se det som att den förgyller höstläsningen sen istället 🙂

Kommentera gärna!

