J som i Jämföra

imageEtt ord på J som jag faktiskt kommer att tänka på just idag är ordet jämföra. Det är ett ord jag egentligen ofta stöter på om jag läser en författare jag läst någonting av sedan tidigare. Det kommer också ganska omedvetet och ibland måste jag verkligen rannsaka mig själv för att verkligen landa i vad jag tycker om en bok – där jag helt enkelt får försöka att åtminstone inte jämföra fööör mycket med vad de tidigare skrivit (särskilt om de skrivit en romanserie). Serier är faktiskt svåra på det sättet i och med att man förväntar sig någon slags igenkänning men samtidigt gärna vill bli lite överraskad på något sätt…

9789175030944_200[1]Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att göra detta? Jag gjorde det för några veckor sedan när jag läste ut Eldvittnet, jag gjorde det mot Kepler igen när jag denna vecka läste ut Sandmannen och innan dess jämförde jag deras andra roman, Paganinikontraktet, med deras masterpiece Hypnotisören. Jag gjorde samma sak ganska tydligt i höstas när jag läste Jenny Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going, trots att hon inte ens skriver en serie (kan tilläggas), men hittills har hon också (trots att jag jämför) endast lyckats överraska mig och briljera!

Jag försöker bättra mig, då jag känner att detta jämförande hit och dit är på gott och ont… Och jag försöker bortse från jämförelser som återfinns bland annat på böckers baksidor i stil med ”Detta är något för Harry Potter-fans” eller liknande, i och med att det kan leda till stor besvikelse… för kom igen – varje roman är unik och förhoppningsvis ingen annan roman lik! Jag måste försöka banka in det ordentligt genom att läsa, läsa och läsa om igen och försöka att inte jämföra överdrivet mycket med saker som sagts eller verk som skrivits sedan tidigare!

Kommentera gärna!

