Barndomsfavoriter: ”Resan till landet längesen” och ”Rävjakten”

Alla tror jag att vi har en del barndomsfavoriter bland barnböckerna. I detta inlägg presenteras två som jag läste bredvid badkarsbadet här om dagen. Vad glad jag är att mamma sparade våra barndomsböcker och inte kastade dem (när jag kom in i den där åldern man inte ville ha barnböckerna sin bokhylla – jag blev ju vuxen en dag fick jag för mig). Nu har barndomsböckerna dock hittat hem till mig igen. De bor i min bokhylla och detta är två av de böckerna jag minns allra tydligast att jag höglästes ur som barn och detta är böcker jag vet att jag själv bläddrade i och om inte annat ”låtsasläste” ur.

4598744-origpic-35d95a[1]Resan till landet Längesen är en present jag fått från mina kusiner (ja, eller min ena moster om man ser det så). Det är ju såklart en klassiker och den verkar vara skriven på 20-talet (1900-tal) och med det har den ju helt klart ett par år på nacken. Men nu vid en omläsning som vuxen tycker jag mig återfinna en hel del pärlglans i den – både som vuxen och som litteraturälskare.

För det första: det är trevligt att se att en sådan här klassisk saga och barnbok innehåller två starka huvudkaraktärer. Både Kajsa och Kaj är starka, intelligenta individer. De är också godhjärtade och de har inte fördomar om till exempel drakar eller troll. Det är också skönt att sagan innehåller en tillfångatagen och vaktad riddare, samt en vaktad prinsessa (istället för att innehålla en tillfångatagen och vaktad prinsessa som helt sonika räddas av en stor, stark prins).

För det andra: sagan berättas på ett delvis lekfullt sätt och jag undrar än idag om barnen leker sig genom hela sagan och om de hela tiden sitter på en omkullblåst gammal trädstam, eller om den där tomten faktiskt finns och om han förtrollar stammen som blir en drake som tar dem till landet Längesen på riktigt. Indikerar Beskow en tolkning i de valda bilderna och sättet hon väljer att gestalta stamdraken?

9789172704251_large[1]Sven Nordqvists Rävjakten är en modernare favorit. Den här boken kan väl kanske idag räknas som en modern klassiker i och för sig? För jag tror knappast att Nordqvists Pettson och Findus har undgått många barn (även idag)? Jag fick uppenbarligen mitt eget exemplar i julklapp av mina föräldrar julen -92, samma år jag blev storasyster. Den är välläst och jag kan se att den här var en riktig favorit, då jag tillfört en del extradetaljer (dock med blyerts så mamma kunnat sudda ut). Jag ser att grannen Gustavssons hund har varit lite extra kladdad på med blyertspennan – likaså grannen Gustavsson själv.

Detaljrikedomen i alla bilder är ganska fantastiska i sig själva, men texten och bilderna utgör en välbalanserad helhet. På tal om detaljrikedomen kan jag ju säga att jag blivit sugen på att låna fler Nordqvist (och inte bara Pettson och Findus-böckerna, gärna dem jag lånade som barn)! Nordqvist kan han, vill jag ju bara skriva under på. Bilderna är fantastiska, vackra och (som sagt) detaljrika. Texten är klockren på så många sätt.

Som nummer ett: hur bra kompletterar inte Pettson och Findus varandra? Pettson är en virrig, kreativ själ och Findus är en katt med minne och klös, fastän han är blyg för andra än hans kära Pettson. Jag gillar dialogerna dem emellan, deras kompletterande av varandra när de i denna bok skapar en rävfälla och hur slutresultatet av rävjakten blir och hur rätt ett fel kan komma att bli! Det känns så naturligt att Pettson pratar med sin katt och sina höns och att de samförstår varandra. Och jag tycker som djurägare att det inte är alls lustigt, i och med att jag tycker mig förstå mina djur oavsett om vi inte talar samma språk (förstås mitt resonemang?)!

Som nummer två: jag vill bara dyka lite djupare i de illustrerade detaljerna som är så fina (lite som diamantdetaljer i en välkomponerad ring). Krocketåkaren på sidan 4, den duschande smådjursfamiljen på sidan 6, smådjurspubliken på sidan 7, raketen i hörnet på sidan 14 – som exempel.

Det här var sannerligen kära återseenden!

5 thoughts on “Barndomsfavoriter: ”Resan till landet längesen” och ”Rävjakten”

  1. Monika skriver:

    Resan till landet Längesen hade jag när jag var liten och det var min favorit. Försöker få tag på den nu, men den verkar inte gå att få tag i 😦

    • Elina skriver:

      Nej, den verkar riktigt krånglig att få tag på – dock verkar den ha funnits på nätbokhandlarna för något tag sedan (vet ej hur länge seda), så man kan ju hålla tummarna för att den kanske kommer tillbaka. Annars får man väl hoppas på att hitta den på secondhand eller så… Den är ju verkligen ett guldkorn! (:

Kommentera gärna!

