M som i Miljö

imageNästa bokstav i alfabetet är M, och i mitt bokalfabet representeras bokstaven av miljö. Då menar jag den miljön som presenteras i en historia, den karaktärerna verkar i och så vidare… Trovärdiga karaktärer kan på ett sätt vara a och o för ett verk, men man får ju absolut inte glömma vilken stor roll även miljön spelar.

StockholmsUndergång_fruktan_omslag[1]Jag tycker personligen att miljön på ett eller annat sätt måste te sig trovärdig, egentligen oavsett vilken genre ett verk tillhör. Men jag tycker på samma gång att det är alldeles fantastiskt när en författare lyckas spegla en miljö som är en del av en värld som inte direkt är den vi själva lever i. Jag förundras oerhört över olika slags fantastiska inslag, där miljön oftast är en av de bidragande faktorerna till själva upplevelsen: antingen för att miljön är som vår, men något är så annorlunda – eller för att det finns saker som påminner om vår miljö, men inte mycket mer i och med att det är så mycket som ändå skiljer sig från våran. ”Harry Potter” har exempelvis alltid fascinerat mig då trollkarlsmiljön är en undangömd miljö för mugglare, men enligt historien samexisterar dem och miljön har ju uppenbart lockat mig, då jag fortfarande undrar varför jag inte fått min kallelse till Hogwarts (posten måste tappat bort den)… Den bästa skräcklitteraturen tycker jag oftast lurar i välbekanta miljöer med oväntade inslag av vad det än må vara (vilket bland annat Fruktan tar till vara på i Stockholms undergång)… För att ta upp två mer konkreta exempel.

ctn465_465_2200_0_0__jag-ar-ju-sa-javla-easy-going_3Dskugga[1]Sedan måste jag också nämna ungdomsromaner som utspelas i vår samtid. Miljön gör ofta väldigt mycket för dessa romaner, miljön bidrar nämligen ofta till hela stämningen i boken och jag tycker till exempel hemmamiljön eller skolmiljön är två bra exempel. Känns de trovärdiga och berör dem i relation till huvudkaraktären: ja, då blir det också ofta en jäkligt bra ungdomsroman, som Jägerfelds Jag är ju så jävla easy going, Ljungqvists Kaninhjärta eller Bjärbos och Lindbäcks Vi måste sluta ses på det här sättet, som tre exempel.

Kommentera gärna!

