N som i Namn

imageEfter gårdagens miljö, vill jag idag tala om N som i namn. Namn möter vi hela tiden i verk – på personer, städer, länder, världar. Listan kan göras lång och jag tror nästan aldrig jag har läst ett verk förutan detta – jo, kanske några dikter och även enstaka noveller (kanske lurar ni på någon roman som avsaknar namn?!), men till vanligheten hör absolut en historia kantad med namn.

Vissa författare strävar efter att ge karaktärerna mycket ovanliga namn. Ibland kanske det krävs för att det handlar om till exempel fantasy och en framtidsvision, men jag kan ofta inte låta bli att tycka att det ofta finns mycket mer gratis att hämta i engelskan. I många ungdomsromaner känns det dock som att man försöker spegla världen av idag: där man kan heta både ovanligare namn, men också mer vanliga. En sak måste jag dock erkänna – jag är väldigt dragen till olika namn, men är dålig på att försöka finna om de har någon speciell betydelse – detta delvis då jag anser att en person är en individ och så mycket mer än sitt namn… Men någonstans tror jag nog att många författare väljer namnen på karaktärer med omsorg.

Ett namn jag kommit att tycka mycket om upptäckte jag tack vare Emma Vall (författarkvartetten bakom ett par fina ungdomsromaner, bland annat). En av deras huvudpersoner heter nämligen Svala. Det finns en stor risk att något framtida husdjur får detta vackra namn… Inte minst för att det klingar fint med mina två katters namn – Tuva och Reva. Tack vare Harry Potter och den återkommande fenixen, så har jag även haft lite funderingar på Fenix – som husdjursnamn åtminstone…

Kommentera gärna!

