O som i Overkligt

imageJag väljer att tillägna O ordet overkligt. Det är ett ord vi ibland slänger oss med när vi talar om böcker. Och jag tycker nog att det kan betyda olika saker. När man använder ordet overkligt kan man nämligen å ena sidan referera ordet till overkligt som i osant eller högst osannolikt, eller å andra sidan som mer övernaturligt eller fantastiskt.

Till den första kategorin av overkligt, kan man tala om de där verken som bara inte känns trovärdiga, i alla fall för sig själv personligen, på grund av att det känns som om en pusselbit kanske saknas för att man ska ta historien för sann eller sannolik. Jag har läst ett par sådana böcker genom åren, även om jag glömt av i princip alla för att jag faktiskt inte har känt behovet att minnas dem för min egen del. Jag tror ofta att en historia känns just osann eller högst osannolik för att det är något som inte känns trovärdigt hos karatärerna, deras sätt att vara eller karaktärerna i relation till omgivningen. Men det kan nog i somliga fall också handla om att man till exempel inte kan köpa en värld med fantastiska inslag, även om jag inte kan relatera till detta såvida inte det är något som känns icke trovärdigt av det jag innan räknade upp.

Till den andra kategorin hör många av de böcker jag tycker mycket om. De kan ha fantastiska och övernaturliga inslag, utan att det känns osannolikt historian. Saker och ting kan ju vara ”overkliga” för vår värld och vår miljö så som vi känner den just precis nu, men det behöver ju inte betyda att en berättelse känns overklig som sådan. Jag fascineras otroligt mycket av historier med overkliga inslag à andra kategorin. Jag återfinner många bra exempel hos Fruktan, John Ajvide Lindqvist och även hos till exempel Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren samt Kenneth J. Harvey som några exempel.

Kommentera gärna!

