R som i Recensera

imageLördagens bokstav R blir ett R som i recensera. Det är något vi alla gör olika på olika bokbloggar och jag gillar verkligen variationen! Vissa har mer uppstrukturerat (som i att man följer lite av en mall) och andra har lite mer ostrukturerat (inom ramen för att inte ha en förutbestämd mall i detta fall). Jag uppskattar det verkligen mycket.

Som ni kanske har sett på min bokblogg, så kör jag lite mer ostrukturerat i enlighet med parenteserna ovan! ↑ Detta är från min sida ett medvetet val eftersom jag upplever att ingen bok är direkt någon annan lik (bland annat för att jag är lite grann en allätare), och därav vill i alla fall jag att recensionerna ska få vara unika boken. Däremot har jag ibland medvetet valt att följa mikrorecensions-upplägget à Sista timmen – detta föräras ofta verk jag inte har jättemycket att säga om av olika anledningar. Det behöver absolut inte betyda att de är dåliga nämligen – det kan till exempel handla om att det är en ytterst kort novell som görs rättvisa med så få ord och, framför allt, meningar som möjligt.

Sedan har jag valt att medvetet recensera alla verk jag läser (förutom ett bokmanus jag läst hittills – det är ju inget färdigt verk i den bemärkelsen och tankar om den har istället gått till författaren). Så allt man finner på bloggen (minus kurslitteratur) är det jag också läst de senaste åren – in i minsta detalj!

Vilken typ av recensioner gör du och är det ett medvetet val? Och recenseras alla lästa (åtminstone skönlitterära) verk?

4 thoughts on “R som i Recensera

  1. Gia skriver:

    Jag recenserar långtifrån allt jag läst, ibland läser jag mer än vad jag orkar skriva om och ibland har jag helt enkelt inte mycket att säga om boken.

    • Elina skriver:

      Det är så svårt med vissa böcker som du skriver – det är därför jag har fått göra lite mikrorecensioner ibland. Känner du också att du ibland har för mycket att säga om vissa böcker (det är ju en motsats till att ha för lite att säga – båda dilemmana är lite jobbiga måste jag säga)?!

  2. Jennifer skriver:

    Jag försöker att recensera så många böcker som möjligt men det blir inte riktigt allt jag läser. Mina recensioner är ostrukturerade och för det mesta ganska korta.

    • Elina skriver:

      Det tycker jag låter som en bra utgångspunkt! Du kör lite samma recensionsstil som mig (även om vissa recensioner blir liiite längre än tänkt ibland till och med)… Grejen är bara att jag har så mycket att prata om ibland! ;P Haha!

Kommentera gärna!

