T som i Trilogi

imageJag är ofta inte den typen av läsare som klarar av allt för långa serier (men såklart finns det undantag), utan trilogier, som ju börjar på T, brukar vara alldeles lagom. Jag tror också att det kanske är en bra längd även sett från författarens sida då det finns många fina exempel på bra trilogier. Jag kan tänka mig att det kan bli lite väl krystat att producera fler än tre böcker i en serie för en författare – detta av olika anledning, men bland annat på grund av att man kanske känner för att ge utrymme för nya idéer och uppslag. Det finns dessutom bra exempel på författarduos som givit ut lyckade trilogier, där jag kan nämna två som återfinns i just mina bokhyllor:

  • Erik Axl Sund:

krakflickan[1]     hungerelden[1]    9789186969691_1_21370[1]

  • Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren:

Cirkeln, pocket[1]    Eld[1]    nyckeln[1]

 

Men jag har naturligtvis också tips på författare som skrivit bra trilogier helt på egen hand:

  • Carrie Ryan:

bco_308[1] de_dodas_strand_LU[1]    9789173553025_200[1]

  • Maggie Stiefvater:

    feber(1)    mercy_falls_vargar_3_-_for_evigt-stiefvater_maggie-17043689-frntl_195284215[1]

  • Jonas Gardell:

Torka-aldrig-tårar-utan-handskar-296x430[1]   Sjukdomen[1]   ffe78a2bdd50309f0e6d886948589e16[1]

Kommentera gärna!

