U som i Utopi

imageNär jag ändå har tagit upp dystopier som genre undrar jag – finns utopier (alltså som bokgenre)? Eller är utopier i själva verket aldrig möjliga och därav omöjliga att skriva? Det är en sådan fråga bokalfabetets U får mig att undra. U som i utopi… Vet ni något om detta? Jag tänker ju för egen del att utopier just bör vara omöjliga (i en mening), men det kan ju vara så att vi i alla fall kan sträva efter ett så idealt samhälle som möjligt genom att ta lärdom av snedsteg i historien?

3 thoughts on “U som i Utopi

  1. Elinas bokliv skriver:

    hmm, jag tror det kanske kan bli svårt att skriva en utopi… för alla människor är ju lyckliga, inga konflikter och allt är underbart.. det känns ju som att det kanske behövs någon form av konflikt som gör att man kan skriva om det.. 🙂 tror jag… 🙂

  2. thomask69 skriver:

    Jag skriver om en utopi i mitt projekt ”Det Goda Trollet”. I den får karaktären Tommy en inblick i en utopisk värld skapad av robotar och ett globalt intellekt. Tommy blir övertygad om att med Artificiell intelligens så kan utopin bli verklig.

Kommentera gärna!

