Om en vecka fyller bloggen år – det ska firas!

trta_11_134340895[1]I Elinas hylla fyller 3 år om exakt en vecka (ja, kanske inte på minuten, men på dagen). Det ska naturligtvis firas och jag kommer anordna en födelsedagsutlottning i samma anda som den jag ordnade när bloggen fyllde 1 år!

Jag tänker därför att man har fram till och med födelsedagen på sig att anmäla sig till utlottningen: alltså till och med klockan 23:59, onsdagen den 27:e augusti.

Det jag lottar ut i bokbloggens namn är en påse från posten i passande storlek (och bekostat av mig själv) – som helt enkelt rymmer två stycken pockets och lite smått och gott som jag tror och hoppas skulle kunna passa just vinnaren (där för övrigt ena pocketen är en av de tre du senare nämner och en är en pocket jag tror du kan gilla). Bokdivisionen kan bekräfta hur en sådan påse kan tänkas se ut!

För att vara med i utlottningen krävs en kommentar där man:

1. Bekräftar att man är med.
2. Besvarar 5 frågor.
3. Inte är anonym (utan man lämnar namn/mejladress och eventuell webadress).

Man får jättegärna tipsa om utlottningen även om detta inte är meriterande på så vis att man kan få fler lotter.

De fem frågorna att besvara är följande:

  • Hur beskriver du dig själv med max fem ord?
  • Vilka tre pockets äger du inte just nu men suktar en hel del efter?
  • Vad föredrar du helst i bokens värld: övernaturligt eller det motsatta (eller är det kanske oavgjort)?
  • Vad tilltuggas gärna vid läsning?
  • Vad har du för obokliga intressen?

Jag hoppas några av er vill vara med i firandet av I Elinas hyllas stundande födelsedag! Alla som är med: ”May the odds be ever in your favor!”

53 thoughts on “Om en vecka fyller bloggen år – det ska firas!

  1. nellon skriver:

    Jag är med!
    1. Boktokig, godhjärtad, djurvän, morgontrött och bekväm.
    2. De odödligas hunger av Julie Kagawa, Sophies historia av Jojo Moyes och Projekt Rosie av Graeme Simsion (dock blev jag lite osäker på om du menar vanliga pockets eller häftade böcker?) Skriver dessa så länge om det kan vara häftade så kanske jag behöver ändra min lista, lol.
    3. Jag föredrar övernaturligt. Oftast iallafall men älskar även somriga contempories.
    4. Jag brukar inte äta under tiden som jag läser, däremot dricker jag te.
    5. NAGELLACK!!!! Ja och den lilla hunden så klart. Annars gillar jag att titta på tv eller gå på bio.

    nfolkving@gmail.com

    • Elina skriver:

      Kul, Nelly! (: Jag tänker pockets som i böcker som inte tar alltför stor plats/väger för mycket (jämfört med inbundet)! (; (: Vad roligt att läsa dina svar!

  2. Vargnatts bokhylla skriver:

    Jag är gärna med! 🙂
    Här är mina svar:

    1. Snäll, djurälskare, boknörd, envis, pysslig.
    2. Resan till ljuset av Andrej Djakov, Marina av Carlos Ruiz Zafon och Monster av Micael Dahlén
    3. Jag läser gärna blandat! Men det kanske lutar över mer åt övernaturligt då King och Koontz är två favoriter i min bokhylla.
    4. Jag har inget jag speciellt äter när jag läser, däremot tar jag gärna en kopp te
    eller ett glas rött vin ibland.
    5. Mina djur, foto och promenader. De tre kombineras gärna! 🙂

    vargnattsbokhylla@hotmail.se

  3. Bella skriver:

    Åh vad roligt med tävling! Och grattis till bloggen 😀 Jag är jättegärna med.

    1. Boknörd, gottegris, snäll, glad och smått klumpig 😀
    2. Animal Farm av George Orwell, We Were Liars av E. Lockhart och To Kill A Mockingbird av Lee Harper (kollade ditt svar till Nelly så plockade tunna och små böcker i pocketformat ^^)
    3. Åh svår fråga! Båda två faktiskt. För tillfället så lutar jag nog mer åt den riktiga världen så att säga men älskar övernaturligt också 😛
    4. Jag är en chockladoman så det brukar oftast tilltuggas när jag läser, trots risken över chokladfläckar på böckerna. Det är det värt 😀
    5. Jag älskar att baka utöver läsningen. Roligast är cupcakes, smulpajer, makroner och småkakor ^^

  4. ladywindermere83 skriver:

    Vilken rolig tävling och grattis i förskott! 🙂

    1. Glad boksamlare med stor klanttendens.
    2. Marina – Carlos Ruiz Zafon, Americanah – Chimamanda Ngozi Adichie, I kroppen min: Resan mot livets slut… – Kristian Gidlund
    3. Jag väljer oftast en bok med övernaturlig handling framför en utan, men just nu läser jag mest ”contemporary”.
    4. Jag äter oftast ingenting när jag läser. Men skulle det finnas lite smågodis så kan det nog slinka ner.
    5. Jag älskar att spela World of Warcraft.

  5. Elinas bokliv skriver:

    Grattis i förskott! 😀 Tävlingar är roliga, så här vill jag så klart vara med!

    1. chokladmonster, virrig, nördig, USA-galen och snäll
    2.Rör mig inte! av Tahereh Mafi, Själlös av Gail Carriger och En sekund i taget av Sofia Nordin
    3. Övernaturligt, helt klart! Dock dystopier och sci-fi är ju klara favoriter också, och det är ju inte direkt övernaturligt… så de blir kanske oavgjort nu när jag tänker på det… 😉
    4. choklad! och att dricka lite te till är gott 🙂
    5. spela tv-spel är något jag verkligen gillar, och så har jag precis börjat lära mig att baka sådana där häftiga tårtor som är så populärt nu… fast jag är inte så bra på det ännu 😉 haha

  6. Rebecka skriver:

    Grattis, va roligt att du varit igång så länge!! Såklart jag vill vara med och testa lyckan 🙂

    1. Bokälskare, familjekär, lite barnslig och envis.
    2. Jag, en av David Levithan, Wallflower av Stephen Chbosky och Francesca av Melina Marchetta.
    3. Jag gillar faktiskt både och. Jag tycker att det är jättekul med lite övernaturligt men ibland är det skönt att läsa något mer verklighetstroget.
    4. Jag gillar att äta popcorn, men det blir lätt fettfläckar i böckerna så då är det egentligen mycket bättre med jordgubbs eller kola snören.
    5. Jag tränar en hel del men annars är det bilar som gäller.

  7. Gia skriver:

    Grattis i förskott! 🙂 jag är gärna med!

    1. Boktokig, Drömmare, Hemmakär, Naturälskare, Djurvän
    2. Sophies historia av Jojo Moyes, Carpe Jugulum av Terry Pratchett, Fevre Dream av George R R Martin
    3. Jag föredrar utan tvekan böcker med övernaturligt inslag, framförallt renodlad fantasy och urban fantasy.
    4. Salta och kryddiga saker smaskar jag gärna på, nötter, popcorn, chips osv.
    5. Djur, Filmer, Tv-serier.

  8. Anna - Boktycke skriver:

    Grattis i förskott!
    Jag vill vara med!

    1. Positiv, envis, ambitiös, nördig och drömmande
    2. Ruins av Dan Wells, The Silver Shadows av Richelle Mead och Opposition av Jennifer L. Armentrout
    3. För två månader sen skulle jag säga övernaturligt men på sistone har jag läst så många bra contemporary så nu gillar jag båda lika mycket.
    4. Äter inget när jag läser, men dricker gärna en kopp te.
    5. Anime, datorspel, brädspel, matlagning och Kpop.

  9. Maddes bokblogg skriver:

    Grattis! Vill jättegärna vara med 🙂

    1. Snäll, lugn, envis, känslosam och blyg
    2. Rörgast av Johan Theorin, Steglitsan av Donna Tartt, Projekt Rosie av Graeme Simsion
    3. Är nog en blandning, beror lite på mitt humör 🙂
    4. Smågodis,choklad,frukt, glass 🙂
    5. Naturen, smink,skönhet,shopping,hundar

  10. Elina skriver:

    Grattis till bloggen! Jag är gärna med i utlottningen 🙂
    1. Bokkär och godisätande bllivande lärare.
    2. Fear av Michael Grant, Panic av Lauren Oliver, Etiquette and espionage av Gail Carriger.
    3. Alltså jag vill säga övernaturligt men det finns ju många bra oövernaturliga böcker också som En man som heter Ove och Mycket mer än så. Såå båda, men för det mesta övernaturligt/dystopier
    4. Ferrero rocher, kinder shocko boka och popcorn! Fast glass slår ju allt bara den inte inneller lakrits.
    5. Maraton tittande av tv-serier och äta! Kanske borde skaffa fler intressen men trivs så bra med dom jag redan har! Jag gillar att sova också!

    • Elina skriver:

      Tackar, Elvira! Finland, right? Jag kan kolla upp hur mycket extra det ev. skulle kunna kosta och besvara gärna frågorna om du vill under tiden! (:

      • Elvira skriver:

        Japp, Finland! 🙂
        Nu har jag kollat runt lite och kommit fram till vilka pocket jag skulle bli gladast över … (var typ mest därför det tog så lång tid att svara ;D)
        1. Överentusiastisk, nördig, känslosam, nyfiken, nattdjur
        2. Coraline av Neil Gaiman, Insurgent av Veronica Roth och Syskonkärlek av Katarina Von Bredow (ja och alla på svenska då)
        3. Jag älskar en såndär perfekt mix av alltihop, får inte bara vara typ epic fantasy eller bara vanlig vardag. Så oavgjort!
        4. Choklad. Helst chokladlakritskola. Och typ nån god smoothie eller kakao …
        5. Familjen och vännerna, rita, all sorts kläder, musik på de flesta sätt, prova i köket och en hel del tv-serier. Och film.

        Alltså måste bara än en gång säga att det här en jättekul tävling, man får ju veta så mycket roligt om alla man inte visste förr! 😀

        • Elina skriver:

          Tack för finfina ord och jag håller så med om det du skriver! Det känns som om jag lär känna er alldeles extra också! (; (: Fråga om pocketsen: på svenska (eller tänks någon som engelska)?

          Jag kan dessutom skicka paket till Finland om du är den vinnande lotten! (:

  11. Paula skriver:

    Men grattis! Tre år häftigt! Kul å se att du nästan varvat vårt Bokalfabet nu.
    Klart jag vill vara med och födelsedagstävla 🙂

    1. Prickig, liten, boknördig, kreativ barnbibliotekarie.
    2. Fågelbarn och Från Holmes till Sherlock.
    3. Oj går ju inte att välja på realism med övernaturliga inslag kanske. Men måste jag verkligen välja så realism.
    4. Choklad, frukt, smågodis och te.
    5. Har jag ens några obotliga intressen? Pyssel, skor, klänningar och teveseriemaraton.

    Kul tävlings idé den tänker jag inspireras av när Prickiga Paula fyller år nästan gång tror jag.

    ps. får man kanske träffa dig på bokmässan i år?

    • Elina skriver:

      Vad kul att du hänger på! (: Ja, i augusti går jag allt i mål med mitt bokalfabet – men jag hoppas just att ni känner att jag skött det där snyggt! (; (blev ju så inspirerad!)

      Det lutar åt att jag kommer åka på mässan lördag. Mer som privatperson (eftersom jag nog åker med sambo och minstsyster om allt blir som vi tänkt)! (: Men det vore så kul att springa på någon av er ”kändisar” och säga minst ”Hej!” (minst). (; (:

  12. fruesbocker skriver:

    Hej Elina! Jag hoppas nu på tur i din tävling! Vore ju super att få hit lite svenska böcker! Stort grattis på bloggfödelsedagen! 1. Entusiastisk boknörd med visst kontrollbehov. 2. Fjärde riket av Maria Nygren har jag länge velat läsa och lånade hem en gång, men lämnade tillbaka den oläst på grund av tidspress. Dumt. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie vill jag gärna läsa. Helt enkelt för att jag En halv gul sol är en av de bästa läsupplevelserna ever. Och slutligen Spår. Jag har hört så mycket intressant om denna så jag har blivit väldigt nyfiken… 3. Jag måste nog säga realistiska, även om jag inte är så glad i biografier/memoarer. 4. Jag äter faktiskt sällan när jag läser. Dricker hellre, kaffe eller Pepsi Max. Men måste jag säga nåt så väljer jag tuggummi. 🙂 5. Förutom böcker så gillar jag att sticka (garner!) resa och att motionera, gärna en löptur i skogen.
    PS. Skulle jag vinna så går det att skicka paketet till min svenska adress, för eftersändning.

    • Elina skriver:

      Ditt deltagande är noterat! Vad kul att du vill vara med! ;D (: Tack för grattis och givetvis alla svar (ledtrådar vid ev. vinst). (; (:

  13. Elin skriver:

    Jag är jättegärna med! 🙂
    1.Boktokig, djurvän, snäll, envis, trädgårdsnörd.
    2.De första tolv av Justin Cronin, Lilith av Philip Arcan och Darkwaters förbannelse av Candace Camp.
    3. Helt klart övernaturligt, även om historiska romaner är något jag också tycker mycket om.
    4.Chips, choklad och pingvinstänger brukar alltid kunna slinka ner. 😉
    5. Älskar trädgård, växter och djur!

  14. Cecilia skriver:

    Vilken kul tävling! Jag är med! 😉

    1. boktokig, omtänksam, driven, bekväm, känslosam
    2. Pojken i randig pyjamas av John Boyne, Särskild av Nene Ormes och Den andre Will Grayson av David Levithan & John Green
    3. Vill gärna ha något av en blandning mellan dem – lite av det bästa av två världar. 😛
    4. Brukar oftast inte äta när jag läser, men ibland kan det bli lite chips med dipp.
    5. Filmer och tv-serier, inredning, fotografering, natur, kultur samt shopping.

    /Cecilia på swebookobsession

  15. johannasdeckarhorna skriver:

    Grattis! Klart jag vill vara med och tävla (även om det är i sista minuten).
    1. Snäll, kattälskare, gottegris, envis, skogsmurvel.
    2. Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie, Leon & Louise av Alex Capus och Kanada av Richard Ford. (Ha, inte en enda deckare, vad är det med mig?)
    3. Övernaturligt är inte riktigt min grej…
    4. Choklad 🙂
    5. Katter, Matlagning & Bakning, Skogspromenader. Ett tag målade jag en del med akvarell men det har inte blivit mycket med det på senare tid.
    Jag finns på johannasdeckarhorna@gmail.com i händelse av vinst. Ha en riktigt fin bloggfödelsedag! / Johanna

  16. Lexie läser skriver:

    Grattis 🙂

    Hur beskriver du dig själv med max fem ord? – Bokälskarinna, glad, djurvän, snäll och gottegris (det sista enligt min bonusson)

    Vilka tre pockets äger du inte just nu men suktar en hel del efter? – De tre pockets jag suktar efter en hel del är: We Were Liars av E Lockhart, Revealed av PC & Kristin Cast och Silver Shadows av Richelle Mead

    Vad föredrar du helst i bokens värld: övernaturligt eller det motsatta (eller är det kanske oavgjort)? – För min del är det rätt oavgjort.

    Vad tilltuggas gärna vid läsning? – Choklad, lite smågodis och dricker gärna te 😉

    Vad har du för obokliga intressen? – Mina obokliga intressen är fotboll, umgås och mysa med min lilla familj (hund, bonusson och sambo) och ut på långa promenader 🙂

    Nu håller jag tummarna för att jag skulle vinna denna roliga tävling och återigen ett grattis till bloggen 🙂

    Mail: bokalskarinnan@gmail.com

    • Elina skriver:

      Åhå – vad roligt att även du vill vara med! (: Tack för grattiset och jag gillar era svar – det känns som om jag lär känna er alla lite bättre!

  17. Bokoholic skriver:

    Jag är gärna med.
    1. Bokälskare, glad, driven, envis, snäll
    2. Steglitzan av Donna Tartt, Mörka platser av Gillian Flynn, Stallo av Stefan Spjut
    3. För mig är det oavgjort.
    4. Äter helst inget medan jag läser.
    5. Umgås med vänner, tränar, film & tv-serier

    Håller tummarna för att jag vinner denna roliga och annorlunda tävling. Grattis till bloggen 😃

  18. Marie Eggimann skriver:

    Hej och grattis till bloggens födelsedag.Min mail är eggetbok@gmail.com och jag är inte anonym.
    1. Snurrig,snäll, glad, gosig och lite blyg ibland.
    2.Americanah, En av oss och Mörk ängel.
    3.Övernaturligt
    4.Nötter, men visst chips är gott men blir lite väl rund om magen av det.
    5.Gosa med katterna och spela spel.

  19. Lottens Bokblogg skriver:

    Grattis!
    1. Bokmal, envis, rättvis, fikamonster och pysslig
    2. The one plus one av Jojo Moyes, Fågelbarn av Christin Ljungqvist och Missisippi av Hillary Jordan
    3. Nej, övernaturligt är inte min grej
    4. Te och choklad
    5. Att göra smycken, simma och familjen

  20. Emelie Karlsson skriver:

    Jag är med!

    1. Historiafreak, tankefylld, filmbesatt och bokmal
    2. Me before you av Jojo Moyes, Crescendo av Becca Fitzpatrick och Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins
    3. I bokens värld föredrar jag faktiskt allt som är verkligt, som skulle kunna hända när som helst i mitt egna liv
    4. Jag gillar inte att äta samtidigt som jag läser eftersom jag oftast då smutsar ner den, men en kopp varm choklad och en bra bok skulle sitta fint
    5. Fotboll, historia, filmer/serier/böcker, mytologi

    • Elina skriver:

      Vad trevligt att det är några som valt att delta även nära målsnöret! ;D Du är noterad! Det är så trevligt att läsa era svar! 😀

  21. lisamargar3ta skriver:

    Ojoj nu hänger jag på en tråd här tidsmässigt för att hinna vara med i din fina utlottning..! Vill såklart gärna vara med och pröva lyckan 🙂 Och grattis till bloggens tre år!
    1. Boknörd, petig, drömmare, morgontrött, kvick (gud så oväntat svårt att beskriva sig själv!)
    2. Divergent (obs, ej filmomslaget. jaa, jag nämnde väl ‘petig’ i punkten ovan ;P ), hmm jag klickade nyligen hem ett pocketpaket med några riktigt efterlängtade (typ Steglitsan, De fördömda) så jag måste fundera lite.. Gone girl är jag riktigt nyfiken på, och så vad som helst av Jojo Moyes – vars titlar jag tycker mig se _överallt_ för tillfället, så henne måste jag ju läsa något av snart också!
    3. Det är nog jämt skägg mellan övernaturligt / det motsatta. Övernaturligt = dystopi och liknande i min värld, det gillar jag. Är dock lite för harig för otäckare gengrer som skräck osv, som många andra bokbloggare verkar vurma så pass för.
    4. Jag brukar inte äta direkt när jag läser, dricker mest te, myycket..! Men jag tackar aldrig nej till kladdkaka om det skulle råka finnas tillhands 😀
    5. Yoga hemma (äger också ett inte så jättevälanvänt gymkort), promenader (med ljudbok! en bra grej som jag upptäckte ganska nyligen, sist på bollen, haha), trädgård (köpte hus för ett o ett halvt år sen!), natur (solnedgångsfetishist!), te (lös-te-konnässör), inredning, konst/kultur/musik, sjunger i kör, umgås med nära och kära.

    Jättekul utlottning, Elina, med dessa frågor! Kul att läsa om de andra 🙂 Grattis igen till tre år med bloggen! // Lisa

    • Elina skriver:

      Åh vad kul att du valt att vara med och att några kommenterat även sista timmen och nära målsnöret! 😀 Du är noterad! Tack för grattis och dina svar! (:

Kommentera gärna!

