2 x Mix-noveller

Jag testade att ladda ner två e-böcker samt föra över de från datorn till läsplattan, och det var inte alls särskilt svårt och jag tycker inte att det var varken särskilt krångligt med sladden eller att det tog så mycket tid. De två novellerna jag laddade ner är Ankomst av Caroline L. Jensen och Den gamla granen i Mårdsele av David Lagercrantz. Båda novellerna är klassade av Mix förlag som skräck.

9789186843465_200[1]Den gamla granen i Mårdsele kretsar kring den titelnämnda granen i skogen, som verkar ha en konstig förmåga att dra till sig hundar nära livets rand (och novellen kanske inte låter jättespännande, men låt dig inte nödvändigtvis luras).

”Trädet i sig var ganska märkligt, väldigt och uråldrigt och länge trodde jag att det räckte som förklaring: Hundarna drog dit för att granen såg mäktig ut, eller bara för att det var behagligt under grenarna.” (sid. 3).

Novellen tyckte jag faktiskt var oväntat läsvärd (kanske mest på grund av den egentliga anledningen till att hundarna sedan förmodas komma till just denna gran), men det finns också lite att hämta i språket.

ankomst[1]Ankomst börjar som en vardagsnära ögonblicksnovell, där huvudperson Sissy ska på ledarutbildning och snart inser att det finns något högst oförklarligt närvarande (trots att hon är en av de sista som trott) och ingen annan verkar se eller känna detsamma…

”Jag vacklar till. Kan det vara stress? Jag har aldrig varit med om något liknande förut. En hjärntumör? Eller var det bara en synvilla?” (sid. 4).

Det här är en novell jag ändå uppskattar någonstans, den tar mig absolut inte med storm (inte heller novellen ovan), men den är absolut inte dålig.

One thought on “2 x Mix-noveller

Kommentera gärna!

