Y som i Yttre

Ja, då har vi kommit till bokstaven Y och ordet Yttre. Jag tänker en hel del på det där yttre i form av bokomslagen. Det är ju en faktor till att man ibland väljer att bläddra just i en bok framför en annan, blir nyfiken på just vissa böcker somliga gånger och en bok med ett riktigt vackert yttre (förstärkt av ett vackert inre) kan verkligen kännas som en tavla.

Vid det här laget vet vi alla att utsidan inte betyder allt. Det gäller också oss bokbloggare, även om resonemanget ovan gör sig ytterst gällande för en stor majoritet av oss skulle jag ändå tro. De gånger jag vill åt insidan, till exempel på grund av hjärtliga boktips, har jag ignorerat det yttre och oftast överraskats extra, men samtidigt såklart tänkt: ”Den hade kanske lästs av så många fler utan denna framsida”. Som tur är, är jag inte den som är långsint eller minns bokframsidor särskilt väl om inte böckerna i princip bor i min egen bokhylla. Men jag har ett färskt exempel i minnet angående en mycket omtyckt lånebok:

Boken är Eleanor & Park:

eleanor_park-rowell_rainbow-25470027-1883597904-frntl[1]

Den är så vacker i sin enkelhet och jag har alltid tilltalats av denna framsida – men jag måste ändå störa mig på en sak och det är att Eleanor och Park är lika stora. Har man valt att skapa en balans genom att göra dem lika stora, eller finns det någon annan slags förklaring? Ja, alltså – missförstå mig rätt – enligt boken är de lika långa, men Eleanor är faktiskt större och jag skulle nog utan tvekan ha läst boken även med en liiite bredare, större, Eleanor jämfört med Park.

Angående omslag och framsidor, har jag sedan innan konstaterat att jag ofta gillar böcker som är enkla, snygga och ofta svarta…

Kommentera gärna!

