Z som i Zon

Jag försökte komma på ett passande ord till bokstaven Z och valet föll till sist på zon. Det pratas ofta om att man har comfortzones när det kommer till läsning. Och det är klart att det är så. Dock behöver dessa zoner inte vara bestående hela ens läsande liv – vilket jag tycker är skönt. Saker får lov att förändras, även ens comfortzones när det kommer till läsning. Och om dessa zoner förändras på ett eller annat sätt, antar jag att man delvis bevisar att inte ens det trygga måste vara bestående, på så vis att vi alltså inte bara läser det som känns oss tryggt och säkert utan vågar oss på nytt och hittar nya säkra kort när det kommer till genre, och så vidare… (Jag har lite svårt att sätta ord på det där.)

Mina säkra kort just nu är nog ändå (för det mesta, för visst finns det undantag åt ena eller andra hållet): skräck, rysare, mer oklassiska deckare, dystopier, ungdomsromaner, gärna romaner med lite udda karaktärer, noveller, romaner skrivna på vers (som inte direkt känns som vers), och roliga eller poetiska romaner med lite sorgkant.

Men det är inte säkert att jag tycker exakt såhär om ett år. Det tycker jag känns fantastiskt bra.

2 thoughts on “Z som i Zon

Kommentera gärna!

