Salamandertider

Äntligen har jag snubblat över en e-novell och en Mix-novell som tagit mig med fullkomlig storm! Jag har varit lite nervös för att jag helt enkelt inte upplever de där e-böckerna på samma sätt som en bok… typ alls. Men jodå. Det kan jag allt göra. Detta är beviset!

e-bok-9789187671159-salamandertider[1]Novellen är 18 sidor lång, avvägd, välskriven och jag känner. Jag känner intensiteten, jag känner vardagen, som inte bara är vardaglig, utan ytterst hotad, även om jag inte ens hade vetat om det om jag inte hade följt just det perspektivet jag får följa. Språket lockar mig så mycket till allt detta jag nämner – det är språket som förmedlar, som får mig att känna det jag känner om och inför novellen och som slutligen också får mig att liksom sucka sådär förnöjt. Det känns lite som att ha ätit en chokladbit med lite chili och bara vara oförskämt nöjd med komponeringen av smakerna och det där stinget som stannar kvar skänker liksom någonstans en välbehag för någon som älskat smakkombon!

Jag var så nervös att jag inte skulle gilla Helena Dahlgren, men den oron fick jag lov att släppa nästan direkt. Det här är så himla bra, och jag undrar lite om en viss person som sätts i fokus i novellen (som läser mycket och åker buss) – kan det vara en Helena Dahlgren mån tro? Jag kan inte låta bli att undra lite… Och egentligen fråga mig en massa mer, men det kan jag inte fråga högt hur som helst för att inte förstöra läsupplevelsen för potentiella framtida läsare av den här!

(Läs: läs, läs, läs!)

2 thoughts on “Salamandertider

Kommentera gärna!

