Tematrio: Långbetitlat

tematrio[1]Lyran skriver denna vecka: ”Berätta om tre böcker med lång titel, bra eller dåliga eller sådana du vill läsa.”

Och här kommer den längsta titeln jag kan hitta i mina bokhyllor, samt två andra långtitlade böcker som jag kom att tycka mycket om:

1. Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri. Som ni ser har novellen inte mindre än 18 ord i titeln och jag har nog ingen titel som bräcker detta. Jag kan även se att jag tyckte den var genial, då när jag läste den för över två år sedan.

2. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson. Detta var också en av de romaner jag just då tyckte erhöll en av de längsta titlar jag någonsin hade läst (vad jag minns). Detta var en av böckerna som var en del av min första Bokmässe-skörd någonsin och jag älskade den då.

3. Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg. Detta är en av årets längsta titlar dessutom. Jag jag inte säga annat än att jag kom att gilla den oerhört mycket.

Jag tror att jag är en av de där som ändå gillar långa titlar. Det finns något frestande med dem och den klingar ofta på ett alldeles speciellt sätt om en bok eller en novell har en lång titel. Jag förväntar mig ofta att den lever upp till sin titel på ett helt annat sätt kanske? Jag vet inte exakt, men misstänker att det är något åt det hållet…

16 thoughts on “Tematrio: Långbetitlat

  1. Sanna skriver:

    Haha! Khemiris titel är den längsta jag sett hittills i tematrion! Och på en novell… Titel/text-ration måste vara osedvanligt hög i det manuset 🙂

    • Elina skriver:

      Haha! Jag orkade ju inte ens skriva upp hela titeln i själva inläggets titel (när jag recenserade den). Jag tänkte att det kanske blir för tungt för wordpress… ;P (;

  2. Helen Bruhno skriver:

    Khemirs titel var helt underbar! Så lång på en liten novell! Långa titlar är lockande, jag känner mig ofta väldigt nyfiken på själva innehållet som förtjänats att kläs med en extra lång titel. Kristina Sandberg har ajg ännu inte läst någon bok av, det är kanske tid för det?

    • Elina skriver:

      Ja, men det är ju något med längre titlar! (: Ja, jag tyckte den var läsvärd (Sandberg). Jag gillar böcker som är känslospäckade även om det ibland kan vara lite åt det överdrivna hållet. (; (:

    • Elina skriver:

      Ja, det fanns några sådana! (; Jag har ju inte stenkoll på exakt vilka långa titlar jag har LÅNAT och sedan inte tyckt om (jag skriver bara upp lånetips på bloggen). Kanske har jag ogillat några lånade böcker med lång titel… ;P (;

      Khemiri är ju jättebra (även om jag inte föll alls för ”Jag ringer mina bröder”).

    • Elina skriver:

      Jag kom att tycka om den mycket – exempelvis för att den vrider lite på synen om tjejen och killen i relation till sex… Och så gillade jag språket också! (; (:

Kommentera gärna!

