”Hattjakten” & ”Var är min syster?”

9789129669275_200[1]Hattjakten vet jag att jag läst när jag var liten, eller eventuellt halvliten till halvstor (i och med att jag är äldsta systern i min familj). Denna bilderbok är mycket charmig i alla smådetaljer (som väl ändå måste sägas är Nordqvists grej?). Och boktiteln förklarar minst sagt vad boken kommer att bjuda på – en hattjakt i hyfsad sakta mak, där huvudpersonen helt enkel har tappat bort sin kanske mest älskade ägodel – sin hatt – och han vill verkligen hitta den igen varpå han tar upp hattjakten från första början.

Slutet blinkar ändå lite åt läsaren. Det är någonstans ändå lite öppen för tolkning i en bemärkelse, och jag kan nog tycka att den här boken är skriven på ett annat sätt än Pettson-böckerna som är lite mer ljusa. Den här är lite mörkare på ett sätt, eller ordet jag söker är kanske vemodig?! Vemodigheten ligger dock mest hos texten och lite i de tillbakablickar till huvudpersonens barndom…


Hattjakten
Författare: Sven Nordqvist
Förlag: Rabén & Sjögren (1996)
ISBN: 9129638836
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Var-är-min-syster-300x247[1]Jag tycker mig också komma ihåg Var är min syster? – där jag mött den just som liten, halvliten till halvstor som i fallet med föregående bok. Det jag gillade med den är samma sak som i övriga Nordqvist-böcker – alla detaljer och den här är på så många sätt intressant! Det intressantaste tycker jag nästan också ligger i det efterord som återfanns i bilderbokens slut. Nordqvist hade nämligen en liten tankefight med sig själv om huruvida han skulle skriva text till boken alls, eller om han helt enkelt skulle ha låtit bilderna tala för sig själva. Detta i och med att bilderna löper som ett band och alla bilder i boken följer varandra på så sätt att bilderna bildar resan huvudpersonen gör på jakt efter sin syster…

Jag tycker nog om idén om att ha låtit boken avsakna text och att titeln och bilderna rätt och slätt hade fått sköta bokens talan. Det hade varit en upplevelse i sig att få komponera sagan på egen hand, tänker jag.


Var är min syster?
Författare: Sven Nordqvist
Förlag: Opal (2007)
ISBN: 9789172992238
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

