Morgon i Jenin

fa5c8f2e75696da1e3b41b819d5950df-morgon-i-jenin[1]Jag hade ju hört ryktas att den här boken skulle vara en tung bok. Så jag började läsa den i tid för att förhoppningsvis ha läst ut den till slutet av månaden… Och ja – det här gick ju snabbare än väntat trots att den alltså var precis så tung på flera sätt som jag hade hört! Och jag tror verkligen att detta är en bok som kan göra sig utmärkt bra som bokcirkelbok (vilket jag får bevis på på riktigt i slutet av månaden när bokcirkeln jag är med i träffas för första gången sedan vårt sommaruppehåll)!

Jag har även konfererat lite med en kompis som sagt att detta var en av deras bästa bokcirkelböcker hittills och kan nog förstå varför både hon säger detta och jag tror detta (för detta är inte första gången jag säger det)…

Morgon i Jenin berör mig något fruktansvärt (och jag brukar välja bort detta ordval i vanliga fall – men det passar för bra för att inte användas i sammanhanget)! Detta är nämligen en av de mest hjärtskärande, sorgliga, dystra, verklighetstrogna, fruktansvärda och även viktigaste böcker jag har läst på mycket, mycket, mycket länge! Den slår ut mycket som liksom bleknar i jämförelse… Och ja, visst vet jag att detta inte är en verklighetsbaserad roman i den bemärkelsen – men: den är inte osann heller och det ska man absolut komma ihåg!

Jag har så länge försökt sätta mig in i, och förstå, Palestina- och Israel-konflikten utan att lyckas. Det är så mycket att greppa, så många perspektiv och så mycket ord mot ord… Ofta har texter varit invecklade och det har varit svårt att säga hur något börjat eller inte börjat och det ena med det tredje… Men bara genom denna roman tycker jag att jag får många svar – konflikten är både enkel och komplicerad – det är också svårt att anklaga någon för dess uppkomst eller konsekvenserna av kriget. Jag vet fortfarande kanske inte vad som lett fram till det i detalj eller liknande, men jag inser att det någonstans ändå handlar om tillfälligheter som i längre lopp lett till olyckligheter. Båda sidor har intentioner och det är så svårt att bara säga att den eller den är bov!

Och detta med att konflikten har olika perspektiv: det märks i sättet Susan Abulhawa skriver då hon utgår från ett visst släkte när hon berättar om konflikten, men på samma gång ger fler och komplexa perspektiv. Detta syns inte minst i språket och sättet att ibland skriva stycken eller kapitel i förstaperson och andra i tredje. Detta ger fler dimensioner till berättelsen och ger ett allsidigt berättande. Båda berättarperspektiven har ju nämligen sina fördelar där jag:et är mer personligt och tredjeperspektivet ger mer bredd. Det är också så oerhört vackert och vemodigt att berätta om vänskapen, och samtidigt och till viss del rivaliteten, mellan palestinier och israeliter, mellan muslimer och judar… Jag tycker också att Abulhawas sätt att skriva ger en känsla av krigets skugga: i form av en igenkännbar distans till känslor med mera som jag tolkar som ett sätt att gestalta den avtrubbning som inte helt förvånande inkräktar individer med alla minnen, med sina öden och med sin stora sorg och förtvivlan i att leva under de förhållanden som råder…

Jag kan till exempel tacka denna roman för att ha gett mig ett tydligt argument i ställningstagandet till hjälp på plats för flyktingar. Jag har en bestämd åsikt efter att ha läst den här boken: det fungerar sannolikt inte! Med största sannolikhet kanske det snarare försämrar oskyldigas säkerhet. Och vad är det som säger att man är säker om man lämnat ett krigsdrabbat landsområde för ett grannland? Jag förstår plötsligt hur lätt det kan vara att snarare kanske bredda kriget geografiskt, framför att centrera det!

Denna bok har faktiskt hundöron! Det är inte alla mina böcker som har det! Men Morgon i Jenin är en sådan bok jag har varit tvungen att göra detta i. För att inte glömma olika stycken, för att lätt kunna gå tillbaka till dessa sidor, och till viss del citat, senare när det äntligen är bokcirkeldags!

Jag tackar Susan Abulhawa för en stark och viktig roman! Jag skulle också vilja rekommendera SD att bokcirkla om denna!

Denna bok räknar jag även in i kaosutmaningen 2.0 under punkt 24: ”Läs en bok om krig”.


Morgon i Jenin
Författare: Susan Abulhawa
Förlag: Norstedt (2011)
ISBN: 9789113035666
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


3 thoughts on “Morgon i Jenin

  1. Anna skriver:

    Jag kan tänka mig att det är en toppenbra cirkelbok. Den är både gripande och väldigt upprörande. Sällan får man höra den andra sidans röst så tydligt som här. Det är ett svårlöst trauma med konflikten Palestina/Israel. Jag tycker Amos Oz har konstruktiva tankar om hur en lösning kan genomföras, men det verkar långt borta i tid.

    • Elina skriver:

      Det får jag svar på först i slutet av månaden. Det är just vår bokcirkel kommer cirkla om den. Men det bara måste vara en bra bokcirkelbok. Måste!

      Amos Oz läste jag på gymnasiet. Minns det så tydligt! Och konflikten är verkligen inte lätt! Delvis då det handlar om hem och religion som är så nära och känsliga saker!

Kommentera gärna!

