Tematrio: Titeladjektiv

tematrio[1]Den här veckan skriver Lyran att det fortsätter med grammatiskt titeltema: ”Berätta om tre bra böcker med adjektiv i titlarna!”

Och ser vi till vad ett adjektiv är, så är detta ett ord som beskriver substantiv (och som alltså beskriver den ordklass vi kan sätta en/ett/flera framför).

Jag tyckte inte att jag hade jättevalmöjligheter bland mina titlar (bättre var det verkligen förra veckan då jag ju slog på extra stort av denna anledning)! Men: jag har faktiskt hittat tre titlar som är både läsvärda och faktiskt åt det otäckare hållet (än dock på lite olika sätt):

1. John Ajvide Lindqvists Lilla stjärna. Jag gillar ju den cirka näst mest hittills av JAL:s skräckromaner som jag kunnat läsa (traditionellt). Den är lite åt det overkliga hållet, men samtidigt bara en trådfin uns, och jag bara älskar hur romanen flirtar med ett av våra största familjeprogram i Sverige – Allsång på Skansen (ja, alltså förutom att han flirtar med vardagen, samhället och människan med olika önskningar, drömmar och drifter och massa mer!)!

2. Janet Fitchs White Oleander. Den mest gillade engelska romanen jag någonsin läst inom ramen för min skol- samt studietid (jag är ganska säker på att jag inte ljuger). Den tog mig med storm på ett ganska obehagligt och vardagsgrått sätt, kanske man kan säga. Men: den är omtyckt och faktiskt så pass omtyckt att jag inte vågat läsa den mer än denna enda gången. Jag är så rädd att jag inte ska gilla denna, tidvis vardagsotäcka, roman på samma sätt som den där första gången (det är nog 7 år snart sedan sist)…

3. Justin Evans En mörkrädd pojke. Jag kom att tycka om den här romanen mycket också. Fastän jag faktiskt köpt denna mer eller mindre som impulsköp och utan att veta så mycket mer än det som stått på baksidan. Men det här blev ett bra köp – ett riktigt kap! Den är otäck på ett så där vardagsnära och obehagligt sätt, samtidigt som man kan undra hur allt förhåller sig i relationen verklighet – övernaturligt slash verklighet – galenskap. Det här är en av få romaner som fått mig att vara oerhört rädd för mörkret…

9 thoughts on “Tematrio: Titeladjektiv

    • Elina skriver:

      ”White Oleander” finns ju som film också! Med Michelle Phifer bland andra i rollerna! Den är faktiskt ganska sevärd… Justin Evans bok är faktiskt riktigt bra! Har jag inte adjektiv i var titel (jag var själv lite osäker på sista titeln men har dubbelkollat på olika ställen och det verkar vara ett adjektiv)?

Kommentera gärna!

