Lättläst: Lucialinnet

1407236108770[1]Emma Frey-Skött i egen hög person skickade mig detta lättlästa recensionsexemplar. Jag blev extra glad av att se att boken var så omsorgsfyllt packad när jag öppnade paketet och uppskattade dessutom den extra tid som författaren tagit på sig att skriva en liten lapp – bara tillägnad mig! Sådant värmer mig ända in i själen!

Jag läste Lucialinnet igår till frukost. Och det finns mycket som är bra med den här boken. Plus i kanten tycker jag alltid är persongalleri i början av boken (men hade jag utan den fått ett namn på huvudpersonen?). Detta underlättar mycket och inte minst i pedagogiska situationer – även vid högläsning exempelvis. Det blir med denna bok extra plus för längden på boken (den är lagom kort att till exempel ha som högläsningsbok inom ett tema – vilket gör att den hinns både högläsas och diskuteras med god marginal). Språket är lättillgängligt och som lärare hinner man ju med god marginal även läsa igenom, och liksom in sig i boken, innan man presenterar den för eleverna. Det är även ett mycket bra tema i boken: nämligen mobbing.

Siri som är huvudperson, kan jag känna igen mitt unga jag i. Hon är den där tjejen som kanske inte syns och hörs, hon är nog lite blyg (eller läser jag in mig själv?) – och hon är varken ”populärast” eller den som många mobbar… Däremot finns det en tjej i klassen som är ”populär” och som lite leder mobbingen av någon annan. Dora är den som leder allt. Ebba är den som är mobbad. Siri tycker egentligen att allt det här är så fel – men hon vet inte hur hon ska kunna göra något åt saken.

Efter att klassen haft en omröstning om vem som ska bli lucia, börjar Siri äntligen förstå att det kanske inte bara är Dora som mobbar, utan även hon? Den som får henne att fundera över detta är hennes moster Lollo. Lollo får Siri att fundera över vad mobbing faktiskt kan vara – det behöver kanske inte bara vara att man mobbar någon aktivt! Kanske kan även att se, men inte välja att göra något, också vara en typ av mobbing? Är Siri kanske mer delaktig än vad hon tror?

Jag gillar en hel del meningar (replikeringar!) mycket. Både de som Lollo levererar, men också vissa av Siris. Det är en oerhört viktig fråga som lyfts med den här lättlästa ungdomsromanen – som kanske inte passar alla – men som kan passa någon eller just som diskussionsbok! Vad är mobbing egentligen? Just att det här tysta, att se på, kommer på tal – det är verkligen en bra detalj. Det är lätt att både som vuxen, och snart vuxen, att leva lite efter devisen: ”det som inte syns, finns inte!” – detta tror jag inte minst gäller den tysta och passiva mobbingen.

Detta är en tänkvärd roman i sin enkelhet! Man kan kanske lätt tro att den avhängt skulle vara tillägnat tjejer, bland annat på grund av det där ”lucialinnet” i titeln – men så är det per automatik inte! Jag känner att jag nog skulle kunna använda denna roman utan krångligheter med mina elever som går individuellt program på gysär – exempelvis – eller med säkerhet också enskilda elever som skulle kunna få ut mycket av den här som sin egen läsebok. Det kryllar tyvärr inte av lättläst litteratur, så visst blir man glad i hjärtat när man hittar en som kanske kan fungera på minst två sätt i den verksamhet man själv jobbar inom. Och:

Ytterligare en dimension i sammanhanget är författarens egna kommentarer till skrivande och framför allt mobbing. Det berör mig (och såklart i nästa led andra läsare också)! Och som Emma Frey-Skött skriver: ”På Nypon förlags hemsida finns det dessutom gratis lektionsmaterial och lärarhandledning att skriva ut.” Det är guld värt. Och i och med att boken heter Lucialinnet – den kan med fördel användas i samband med luciafirandet – kanske kan man till och med komma fram till varför eller varför inte man ska ha omröstningar om vem som ska vara lucia på skolor runt om i landet..?!


Lucialinnet
Författare: Emma Frey-Skött
Förlag: Nypon förlag (2014)
ISBN: 9789175671932
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Lättläst: Lucialinnet

Kommentera gärna!

