Tre på Tre: Ljus ljus ljus

Nu är den första Tre på Tre utläst! Jag ska under dessa tre månader läsa tre Gilla Böcker-böcker delvis med hänsyn till vad jag inte har läst och också med viss hänsyn till vad mitt bibliotek har att erbjuda. Ljus ljus ljus lånades för några veckor sedan och fick agera bok nummer ett i utmaningen.

atn1024_ljus-ljus-ljus[1]Vilja-Tuulia Huotarinens språk har jag sedan innan hört mycket om och varit mycket nyfiken på! Det var delvis därför jag valde att låna hem Ljus ljus ljus. Detta bekräftades också delvis när jag läste bokens försättssida där man kan läsa om författaren och bland annat: ”Boken har uppmärksammats för berättarteknik och sitt direkta läsartilltal…”. Och visst håller jag med, skriver under på detta och det känns befriande att höra en annan röst än de i mängden – även om jag inte kan säga att jag kanske faller för det handlöst eller förälskar mig i det som sådant…

Det direkta tilltalet i boken gör absolut att jag rycks med i ett hänseende. I ytterligare en dimension rycks jag med då boken är skriven som om det är en skrivares delvisa dialog med läsaren – där boken som form och sättet att skriva enligt konstens alla regler tas upp, konverseras och förmedlas sådär i förbigående och på ett sätt faktiskt för att legitimera boken så som den är och så som den helt enkelt blivit… Detta grepp gillar jag mycket!

Däremot är det samma legitimerande av boken och dess form och vara, som får mig att inte kunna gilla den så oerhört mycket (alls) i ett annat läge. Jag blir inte helt engagerad, jag känner inte tillräckligt mycket för att det händer så mycket bara i språket självt som är explosivt i en anda men som liksom får mig att ofokusera och skapar en distans… Ja, jag har svårt att fullkomligt sätta ord på det – men kan i alla fall konstatera att det är så den här romanen slår ut för mig! Och jag kan inte rå för att det är så jag i slutändan känner – även om jag älskar flera meningar, passager, ordval och det poetiska som jag ju ofta förälskar mig i…

Det är en fin grundram med Tjernobyl i periferin och en jättefin (och så vacker och naturlig) kärlekshistoria mellan två tjejer! Men: det räcker inte för att jag ska känna ”wow” på riktigt!


Ljus ljus ljus
Författare: Vilja-Tuulia Huotarinen
Förlag: Gilla Böcker (2014)
ISBN: 9789186634469
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Tre på Tre: Ljus ljus ljus

Kommentera gärna!

