Kunskapens frukt

kunskapensfrukt_framsida_1[1]Liv Strömquist har rakt igenom (och oftast) imponerat en hel del på mig. Jag har överlag liked her a whole lot, och det är absolut på samma vis nu. Kanske till och med mer i och med att jag tycker att hon bevisar hur fint man kan kombinera serier och serieteckning med fakta och viktiga frågor! Jag tycker hon balanserar detta utomordentligt bra (och bäst hittills enligt mina mått) i detta seriealbum som är tillägnat det ”kvinnliga könsorganet” bara och endast och noggrant och intressant och välformulerat (och med glimten i ögat och med en gnutta välvald ironi)!

Jag har genomgående hummat och skrattat och blivit lite arg, frågande min omgivning… Strömquist sätter nämligen fingret på så mycket och jag känner mig både starkare, mer naturligt kvinnlig och stolt efter att ha läst hela detta album. Varför ska jag behöva skämmas för att jag är kvinna, att jag inte har snopp och att jag har mens? Varför har jag eventuellt inte vuxit upp med samma rätt till att känna mig själv och mitt kön, som låt oss ponera, de flesta män i världen? Varför har detta sett så olika ut genom århundraden och varför i hel**** verkar vi låta historia just vara historia somliga gånger?

Flera andra frågor uppkommer med detta album som grund: Varför är jag en mindre tillgång i arbetsgivares ögon, även idag, på grund av att jag råkar vara kvinna? På grund av att jag råkar menstruera och potentiellt kommer att bära fram ett eller flera barn? Hur kan jag höja min egen och andras status som kvinnor? Vad är min roll som kvinna, syster, sambo, lärare, i frågan?

Och mitt i alltihopa: Strömquist försöker ju även gå in på frågan om det verkligen är så viktigt att benämna kvinnan och mannen som de två existerande könen till vilken man tillhör – alltså den ena eller den andra – inte något annat sedan den uppfattningen tog över i världen! I andra led får vi intressanta exempel från historien som både vrider och vänder lite på tanken om kvinna – man och även kvinnligt – manligt och även sätter detta i relation till dagens samhälle…

Jag är supermätt på ny intressant kunskap, nya intressanta infallsvinklar och ändå superhungrig på – mer, mer, mer! För jag vill ha mer Strömquist, mer kunskap, mer infallsvinklar, mer frågor och svar och serier!


Kunskapens frukt
Författare: Liv Strömquist
Förlag: Ordfront Förlag (2014)
ISBN: 9789170378041
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Kunskapens frukt

Kommentera gärna!

