Tematrio: Räkneord

tematrio[1]Förra veckan hade jag tänkt att jag skulle delta i Lyrans tematrio, där hon skrev: ”Berätta om tre romaner eller noveller som innehåller räkneord.” Eftersom jag glömde förverkliga detta inlägg, gör jag istället det idag. Alla böcker är boktips:

1. En barn-/ungdomsroman som är mysryslig är Ingelin Angerborns RUM 213. Den passar perfekt som högläsningsbok och kan med fördel läsas vid övernattning hos en vän – eller – en som högläsningsbok tillsammans med någon vuxen. Jag skulle verkligen ha velat att min mamma hade läst någon mysryslig bok av denna typ de nätter jag och min syster som hos henne när pappa jobbade natt, eller när vi hade övernattningsfredagar hela familjen framför tv:n…

2. Två ungdomsromaner jag annars vet att jag ääälskade när jag läste dem är Emma Hambergs Linas kvällsbok 1 och Linas kvällsbok 2. Jag blev därför mycket glad när jag fick böckerna i julklapp av min lillasyster för något år sedan eller två. Hon kom nämligen ihåg att jag hade älskat dem. Och jag älskar dem bland annat på grund av innehållet: både språkligt, handlingsmässigt och jag måste säga att alla tecknade inslag passar så bra och tilltalar mig så mycket.

3. Christina Herrströms Tusen gånger starkare är faktiskt också ett boktips. Jag har endast läst den en gång och tycker väl att den delvis är ganska orealistisk (på ett sätt), men den väcker så många tankar och jag tycker att den väcker just viktiga tankar om manligt och kvinnligt bland annat – om det där osynliga som sker i samhället och såklart med detta även i skolan – att man behandlar tjejer och killar olika oftast (om än omedvetet).

Kommentera gärna!

