Född fenomenal

Ja – den här lästes ju ut betydligt snabbare än vad jag trodde. Det tog cirka exakt två dygns läsning: morgon samt kväll. Och jag är riktigt förälskad i Josephine Bornebusch som ungdomsförfattare, utan minsta lilla tvekan!

9789163878626[1]Född fenomenal köptes alltså på bokmässan i lördags. Jag började läsa den måndag morgon, och läste ut den igår. Den är sådär lagom lång i kapitlen och den är lockande i sitt språk och berättande, tycker jag. Visst är det väl kanske lite väl osannolikt att man orkar vara så välvalt rapp i tungan och så språkligt lockande när man skriver sin egen dagbok. Men: let’s face it – ingen hade kanske velat läsa en helt vanlig, språkligt osammanhängande och alldeles tvättäkta och verklig dagbok heller? Och jag köper någonstans att Rut faktiskt tycker att hon är fenomenal, att hon har ambitioner och ju faktiskt har en baktanke med den här dagboken som hon ser som en eventuell efterlämning för kommande generationer att hitta.

Det här är en ungdomsroman som jag vet att jag hade älskat när jag själv var ung! Den har den där glimten i ögat som kommer av att dagboksförfattaren både har lite självdistans där hon kan ironisera både sig själv och andra, och där hon också har en känsla för att dramatik och dramatiskt berättande. Hon lyckas få små händelser att kännas viktiga med hjälp av språket och det lockar (och känns också igen på vissa plan från vad man kände när man var yngre även i små situationer (för de kändes stora, pinsamma, och så vidare!))!

Jag diggar Rut och avundas hennes självförtroende! Jag diggar också hennes fascination av Anne Frank och hennes relation till sina principer, till fakta och även sina relationer till familj, lärare och ”klassmedlemmar”… Jag diggar en hel del mer som jag inte vill sätta ord på, för att det kommer mer mot slutet än i början eller mitten av boken (kan jag i alla fall nämna).

Det här är en sådan där roman som kommer få min namnteckning i sig, och den kommer bo i en evighet i någon av mina bokhyllor! Jag önskar att jag hade skrivit den här mysiga, charmiga, småroliga och kvicka dagboksroman. Men nu råkar det alltså vara Rut som författat den! Eller, jag menar Josephine Bornebusch (blink, blink)!


Född fenomenal
Författare: Josephine Bornebusch
Förlag: Bonnier Carlsen (2014)
ISBN: 9789163878626
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


5 thoughts on “Född fenomenal

Kommentera gärna!

