Fyra sanningar och en lögn à Kulturkollo

Mina sanningar och lögner har jag försökt hålla till bokliga sanningar och lögner (för er som gillar intriger, kanske det inte är tillräckligt spännande). Men jag hoppas ändå att de kan duga bra:

1. Något jag hyser mycket stor rädsla för är spindlar och jag tycker de är så pass otäcka att jag vet att det är liv eller död som gäller när jag stöter på en. Jag har en ritual där jag som grädden på moset alltid krossar spindeln humant, och med ett skrik, med en tjock samt tung bok (som jag dessutom ställer mig på). You never know, right?
2. När jag och min lillasyster var små, lekte vi mycket ofta skola och bibliotek. Jag var läraren och hon elev – hon var ofta bibliotekarien och jag låntagare. Vi kan fortfarande hitta spår av dessa lekar ibland – särskilt i syrrans sparade barn- och ungdomsböcker! Ni vet: låneficka längst bak i boken (gjorda av oss).
3. Jag kan stolt meddela att jag numer hela två gånger (!) i mitt liv verkar ha köpt och gett bort böcker till min egen pappa som han (hör och häpna!) har läst och tycker om! Pappa är inte den som läser frivilligt och helhjärtat (jag har nog sett honom läsa en bok en gång i min barndom) och det kan vara så att jag har lyckats ändra på en mycket nedåtgående trend (sedan pappas skolgång?)!
4. Två gånger i mitt liv har jag dessutom lyckats packa ner endast en bok trots att jag varit borta en vecka samt tre (!) hela veckor! Den gången jag var borta tre veckor drog jag ut på läsningen extremt mycket för att få njuta så länge det varade. Hur planerade jag den resan tänker kanske ni?! Svaret är att jag begränsades av antal kilo tillåten packning!
5. En gång drabbades jag av riktigt jobbiga och starka tvångstankar. Jag gillar att bada badkar och avnjuta en god bok, men har alltid (alltid!) varit otroligt rädd för att råka tappa ner en bok i karet. Tvångstankarna kan väl ändå inte… (tänker ni och vågar knappt avsluta meningen). Men jo – just denna gång ledde de till att jag lät även boken bada. Jag har inte haft lika mycket bokångest någon gång i mitt liv! Det var både en bra bok och en inbunden som tog sig ett dopp. För att minska ångesten något var det i alla fall ingen lånad eller fådd bok…

Vilken är min lögn? Svaret kommer på söndag (runt lunchtid skulle jag tro)!

10 thoughts on “Fyra sanningar och en lögn à Kulturkollo

Kommentera gärna!

