Lättläst: Ett regn av bomber

ett-regn-av-bomber[1]Jag läste här om dagen Ett regn av bomber av Torsten Bengtsson. Det är en lättläst ungdomsroman från LL-förlaget som klassas som en bok på nivå 2 – lättare. Det är en skönlitterär bok och samtidigt en historisk roman.

Ett regn av bomber är precis som nivån antyder, ganska lättläst. Den innehåller en del ord man kanske kan behöva slå upp, men de svåraste orden förklaras på ett bra och ganska naturligt sätt i texten. Boken utspelar sig mot slutet i andra världskriget och vi följer en huvudperson – Hans. Boken utspelar sig främst i Köln och detta är den första boken i en trilogi.

Man får genom boken en bild av hur det är i Tyskland i krigstid, fram tills kriget plötsligt avstannar. Jag får en känsla som läsare av flyglarmen, tvången att stå på Hitlers sida för att överleva och tankarna och känslorna som faktiskt inte alls behöver stå på Hitlers sida egentligen. Jag får också en flyktig känsla för Gestapo och motståndsrörelsen inom Tysklands egna landsgränser, också judarnas situation…

Det ska bli spännande att se vart historien fortsätter i del 2 och 3. Jag kanske inte kommer läsa dessa delar nödvändigtvis och för egen del. Det får jag se. Men jag tror att detta är en trilogi som kan locka båda kön och som kan ge en kvick bild av andra världskriget. Däremot känner jag personligen att det är så mycket jag skulle vilja veta om kriget i sig – hur det kom smygande – jag vill ha en större förståelse och blir på ett sätt lite besviken på att det mest handlar om krigsslutet (fastän jag ju inte hade väntat mig annat å ena sidan då detta står ganska klart och tydligt på bokens baksida).

Där Ett regn av bomber slutar, kan jag inte låta bli att tänka att detta kan komma att bli någon motsvarighet, i lättläst och lite grabbigare form, till En ö i havet-böckerna som jag läste när jag var yngre. Samtidigt känner jag att det inte kommer bli det då komponenterna är olika från start. Dock får jag dessa motstridiga tankar som bråkar lite inuti mitt huvud.

Det här är en bok som antingen går hem, eller som man kanske upplever som lite för flyktig. Jag tillhör nog skara två mer än ett personligen, men tror absolut att den kan fungera jättebra om den hamnar i rätt händer. Andra världs kriget är ju något som engagerar många barn och ungdomar idag, och som nog inte kommer sluta att engagera dem på en lång stund framöver!


Ett regn av bomber
Författare: Torsten Bengtsson
Förlag: LL-förlaget (2014)
ISBN: 9789170534980
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Kommentera gärna!

