Tematrio: Possesiva pronomen

tematrio[1]Lyran skriver denna vecka: ”Berätta om tre bra böcker med possessiva pronomen i titlarna!” Det ska jag väl kunna skrapa ihop, tänkte jag redan i tisdags. Men det var faktiskt ganska precist:

1. Janne, min vän av Peter Pohl. Det är ju en av de mest udda, och också mycket omtyckta ungdomsromaner som jag har läst i mitt liv. Jag är så tacksam att högskolan tyckte att den var värd att läsa – för jag vet faktiskt inte om jag hade snubblat över den annars. Det är så mycket att tolka och diskutera från den här tillsammans. Vad är vad?

2. Mio, min Mio av Astrid Lindgren. Det här är en klassiker som vi läst i min utbildning och den klassiker som gått mig förbi både som film och som bok innan dess att jag blev vuxen. Jag gillar den här. Den har lästs många gånger och jag tycker att den är fantastisk och även den här tolkningsbar (på ett plan i alla fall). Den är lite gotisk och den handlar om så mycket mer än vad det verkar.

3. Allt för min syster av Jodi Picoult är en av de vuxenromaner jag läste som ung. Och det är en av de där böckerna som fick mig att lipa så otroligt mycket (jag minns att jag lipade en sväng på stranden när jag läste den här till exempel). Jag tror till och med att jag köpte denna som födelsedagspresent till syrran och som hon bad mig läsa för att vi skulle kunna diskutera den tillsammans. Picoult kan ju framkalla känslor och tankar genom att vrida på etik och moral.

2 thoughts on “Tematrio: Possesiva pronomen

Kommentera gärna!

