När kejsaren var gudomlig

9789100136604[1]Det var med glädje jag kom på att ju Julie Otsukas andra roman på svenska existerade och jag hittade den på mässan. Jag hade inte alls förväntat mig just det formatet jag sedan hittade, men den känns så passande (inbunden, fast i lite mindre format).

När kejsaren var gudomlig skiljer sig såklart en del från Vi kom över havet som startade upp året som en klar favorit i år. Jag hade inte ens kommit att snubbla lite snabbt över Julie Otsuka om det inte vore för bokcirkeln och det tackar jag också innerligt för! Vi kom över havet är endast berättat kollektivt, i vi-perspektiv. Men det här är en historia som istället fokuserar på en familjs livsöde, även om andras öden skymtas i romanen…

När kejsaren var gudomlig börjar då familjens moder hittar anslagen om att japanerna ska packa ihop sig i USA:s olika städer och andra orter, för att resa till okänd ort. Det är andra världskriget, USA är rädda för att japanerna är illojala Amerika, och jag känner med den här familjen som får utstå så mycket på grund av allas rädsla. Just denna familj är extra drabbad på ett sätt och jag känner verkligen ångesten i varje beslut och andetag, trots att modern gör allt för att hålla ihop – om inte annat så sig själv – för familjens skull.

Främlingsfientligheten är påtagande och jag känner också påtagande hur hemskt orätt japanernas situation är. De är ovälkomna bara för att de råkat ha ett visst ursprung, trots att de levt i USA i flertalet år och trots att de gör allt för att smälta in… Det är inte vilka känslor som helst som får en att bränna de få ägodelar man äger som påminner om sitt hemland. Det är inte vilken människosyn som helst som får en att försöka låtsas vara från Kina istället för Japan, eller som får en att envist försöka vara uramerikansk och skicka med sina barn smörgåsar med jordnötssmör och sylt…

Det här är en hemsk, gripande, intressant skriven och rörande historia. I första kapitlet får jag moderns perspektiv, i andra sonens och i det tredje är det lite av ett vi-perspektiv… Det sista kapitlet är faderns perspektiv, men heller inte bara! Otsuka lyckas än en gång beröra mig med medvetet valda perspektiv, vinklar och en hjärtskärande historia om en del av USA:s historia som jag upplever som nedtystad.

Den är minst lika bra som Vi kom över havet. Det här är en läsvärd roman och jag tycker att När kejsaren var gudomlig går hand i hand med Otsukas Vi kom över havet som två självklara favoriter från läsningen i år! Det är också just därför jag är så glad att jag upptäckte att Otsuka finns, och jag gillar så oerhört skarpt att hon leker med berättandet på ett sådant sätt att jag inte kan komma undan!


När kejsaren var gudomlig
Författare: Julie Otsuka
Förlag: Bonnier (2014)
ISBN: 9789100136604
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


3 thoughts on “När kejsaren var gudomlig

    • Elina skriver:

      Jag gillar det poetiska, men tror nog jag gillade ”Vi kom över havet” mer överlag! (: Det tar lite tid att komma in i Otsukas sätt att skriva…

Kommentera gärna!

