Tematrio: prepositioner

tematrio[1]Lyran skriver denna vecka: ”Berätta om tre bra böcker med prepositioner i titlarna!” Och jag kan bara konstatera att jag i princip bara har ett återkommande ord, tillika en preposition, att relatera till som några böcker som är bra, bättre och bäst och som sparats har – prepositionen ”i”.

Dock hittade jag tre ungdomsboktips som inte är en fullständig trio med ”i”:

1. Katarina Sandbergs Vi är inte sådana som i slutet får varandra. Jag älskar språket, känslorna och också slutet. Detta är den senaste lästa av dessa boktips (läst i år). De andra är något äldre.

2. Maria Küchens Sång till en fjäril. Detta är ett second hand-fynd av klass, skulle jag vilja påstå. Jag hade aldrig hört talas om boken men föll direkt för språket, för historien och för allt i den som bara berör. Berör, berör, berör.

3. Cannie Möllers Tagg i hjärtat. Den här ungdomsromanen är en sådan jag aldrig glömt namnet på sedan ung. Jag har alltid kommit ihåg den och den här titeln har liksom fastnat. Det var också därför jag såg till att fynda exakt denna titel från second hand. Jag borde läsa om den. Borde. Men vågar jag?

8 thoughts on “Tematrio: prepositioner

    • Elina skriver:

      Snygga titlar är det faktiskt! (: Det var delvis på grund av titel och en snabbtitt på språk som jag vågade köpa hem titel två! (; (:

    • Elina skriver:

      Jag hoppas ju att det finns en anledning till varför man tyckte om en bok så mycket och att man kan se varför (om inte lika starkt, så ändå och på något sätt)!

Kommentera gärna!

