Kulturkollos serieenkät:

Jag får se mig besegrad när det kommer till veckans tematrio. Jag har inte riktigt orken att lägga ner min själ i att hitta en två titlar mer än vad jag hittar (eftersom jag gärna tipsar om bra böcker i samband med trion). Därför hoppar jag istället på serieenkäten hos Kulturkollo:

1. Om du var en superhjälte/superskurk, vad skulle du heta och vilken vore din superkraft?

Jag skulle nog helst inte vilja vara en superskurk i alla fall. Jag anser mig vara en god person och hoppas att jag skulle ha en superkraft som gör gott och inte får mig att gå över på ”the dark side”. Med ”Heroes” i bakhuvudet (eftersom jag tittar på sista säsongen nu), skulle jag vilja ha en helande förmåga, tror jag. Jag har sett så mycket negativa effekter av många andra superkrafter med ”Heroes” och tänker att det skulle kunna vara en kraft som kanske inte gör mig galen eller maktgalen (jag hoppas det).

2. Vem skulle teckna serien om ditt liv, och hur?

Jag skulle inte ha något emot om Sofia Olsson – om jag vill åt det där vardagsnära och det fina med allt det verkliga som inte alltid är så fint… Jag tror verkligen att hon skulle kunna lyckas få ihop det där verkliga och vardagliga på ett ganska naturligt sätt. Livet är inte alltid vackert, men på något sätt finns det något fint och härligt i det – och det tycker jag att Sofia Olsson omfamnar. Jag hoppas också att mitt liv ¨skulle kunna väcka igenkänning hos läsare (för jag hoppas inte jag är ensam om viss vardagstristess med mera).

3. Föredrar du att läsa tecknade serier eller att se dem på film/tv?

Jag är nog den som ofta gillar film-, men kanske främst tv-serier i serieandan. Jag gillar som bekant ”The Walking Dead” så mycket mer som tv-serie än seriealbum, och jag gillar mycket som inspirerats av serier. Men jag ska vara rättvis och säga att jag inte är tillräckligt erfaren läsare när det kommer till serier för att kunna göra en rättvis bedömning och säga att jag gillar filmerna eller tv-serierna mer… Men det är ett format jag gillar mycket (film/tv) och jag är nog mer en bokläsare än serieläsare och väljer nog därav oftare att se filmen eller tv-serien i fall två.

4. Vilken är din favorit bland tecknade serier och grafiska romaner?

Jag måste svara att Liv Strömquist är stor och mäktig i min värld just nu. Jag gillar hennes sätt att presentera feminismen och sättet hon väcker olika tankar och känslor på. Det kan icke ignoreras (och hon blir en ganska stor motpol till till exempel ”The Walking Dead” med sin ganska trista sexism)…

Kommentera gärna!

