Novellix: Speciella omständigheter

Förra veckan play-tipsade jag om intervjun Sara Bergmark Elfgren gjort med John Ajvide Lindqvist. Och jag blev så fruktansvärt sugen på att läsa novellixen som han gjort. Det var nästintill så pass att jag tänkte  att ”Den måste ju vara så bra att det inte gör något om jag råkar köpa en någon annanstans ifrån?” – men några dagar kom den till min stora glädje med min Novellix-prenumeration!

speciella_omstandigheter-ajvide_lindqvist_john-28097966-3391708934-frntl[1]Och jag kan direkt säga att jag hade rätt i tanken här ovan (↑)! För jag hade gott kunnat ge bort den här till min mamma, till min syster, till några av mina vänner (ja, de som tål lite rysligheter). Jag är ganska förälskad i den här novellen faktiskt! Ajvide Lindqvist lyckas för andra gången göra mig förälskad i en av hans noveller! Jag gillade Pappersväggar, men den här är en klar favorit i kategorin ”vardagsnära skräck”.

Jag tycker det mesta med den här novellen är ganska genial. Novellen är nämligen lite plant skriven på ett sätt – läsaren möter till synes lite halvtrista karaktärer (som av någon anledning väcker igenkänning (host!)) och det skulle kunna vara en ganska ointressant historia som sådan – ja, om det inte vore för de där orden som dyker upp och som är densamma som titeln ”Speciella omständigheter”:

”Det var en mycket oansenlig annons, lätt att missa. En tvåplansvilla på etthundrafyrtio kvadrat i Vallentuna. Det som fångade min blick först var det fetskrivna ordet OBS! Det stod inom parentes efter priset, vilket var nästa sak som var intressant. En miljon etthundra tusen. Uppskattningsvis var det fyrtio procent mindre än vad en motsvarande villa brukade kosta i Stockholms ytterområden.” (sid. 4).

Mannen i novellen är den som ser annonsen först. Han visar sin gravida Sofia annonsen och båda blir intresserade på riktigt. Inte minst på grund av OBS:et som efterföljs av ”speciella omständigheter”. Man skulle kunna tänka sig att det här är något säljknep, men ganska snart inser de att förra ägaren trodde att det fanns något i källaren… Och eftersom de inte tror på spöken vågar de lägga in ett bud…

Förstår ni vad Ajvide Lindqvist skapar med dessa karaktärer, deras inställning till det övernaturliga och det efterföljande vardagliga med lite obehagliga inslag? Det är det här som är så genialt, så briljant och jag satt och tänkte att jag hade tur som valde att inte läsa novellen senare ikväll – för gissa om jag hade varit tusen gånger räddare!

Jag hade lyssnat efter ljud, börjar skrämma upp mig själv och i natt sover jag dessutom ensam i min dubbelsäng… Jag sitter faktiskt här i soffan och ryser av bara tanken. Den här novellen ska sparas – utan minsta tvekan! För den är riktigt bra!

Jag tror dessutom att jag får räkna denna som mitt första skräckläs i Nellons skräckläs-utmaning?!


Speciella omständigheter
Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Novellix (2014)
ISBN: 9789175890432
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


9 thoughts on “Novellix: Speciella omständigheter

  1. emiliaaalto skriver:

    Vad kul att du också tyckte om den, till skillnad från mycket annat blev även jag lite rädd (är för närvarande ganska arg på litteratur som påstås vara skräckinjagande men inte är det..). 🙂

Kommentera gärna!

