Fem frågor: Lisa Bjärbo

5 frågorAndra författaren i Fem frågor här på bloggen är Lisa Bjärbo – författaren till (bland annat) ungdomsromanerna Det är så logiskt alla fattar utom du, Allt jag säger är sant och, tillsammans med Johanna Lindbäck, också Vi måste sluta ses på det här sättet (läs mer om mina tankar här, här och här). Senaste av Lisa Bjärbo här hemma (och högst aktuell nu i höst) är hennes receptbok (Mera Vego) med Sara Ask. Ni som missat podden Allt vi säger är sant med Bjärbo och Bengtsson – lyssna in!


 

Fem frågor till Lisa Bjärbo:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
1. Åh, herre, vad svårt! Men okej. Jag säger: ”Vardagsvurmare” (för att jag älskar att skriva om små saker i vardagen). ”Relationjunkie” (för att relationer är det mest spännande jag vet, både i verkliga livet och i påhittade berättelser). Och kanske… ”Halvrolig”? (Jag tycker humor är en viktig ingrediens i allt, och vill gärna skriva texter som åtminstone har en rolig underton någonstans mellan all vardag, alla relationer och alla känslor.)

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess? 
2. Tystnad. Är anmärkningsvärt kass på att skriva om det inte är tyst och lugnt och helst folktomt omkring mig. Försöker med jämna mellanrum att lajva Carrie Bradshaw och sätta mig på café bland folk och skriva, för det verkar så härligt. Det går skitdåligt varje gång. Jag vill helst sitta hemma, själv, i tystnad och skriva.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma? 
3. Jag skulle bli mycket besviken på mig själv (och förvånad!) om jag plötsligt glömde bort någon av de böcker jag skrivit. Jag har ju slitit som ett litet djur med var och en av dem. Men min ungdomsroman ”Allt jag säger är sant” ligger kanske extra nära, för det finns en supercool gammal mormor i den som påminner mig om min egna mormor. Det var speciellt att skriva den, för min egna mormor dog under tiden jag höll på med boken. Jag tror att det påverkade både skrivprocessen och boken ganska mycket.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)? 
4. Varje gång jag läser något av John Green så tänker jag att jag vill skriva som han gör. ”Var är Alaska?” är till exempel väldigt, väldigt bra. Den skulle jag gärna ha skrivit själv.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
5. Jag har en hög med favoriter som jag tjatar hål i huvudet på folk om. ”Låt vargarna komma” av Carol Rifka Brunt, till exempel. Eller ”Tio lektioner i matlagning” av Lotta Lundgren. Eller allt, ALLT! av Liv Strömquist.

 


Foto: Petter Cohen


One thought on “Fem frågor: Lisa Bjärbo

Kommentera gärna!

