Tematrio: Höstrysligheter

temathriller[1]Lyran frågar och uppmanar denna vecka: ”Läser ni om spöken, vampyrer och annat otäckt nu i Halloween-tider? Berätta om tre skrämmande bra texter!”

Och jag hade faktiskt tänkt ge lite dubbelt upp i veckans trio. En trio levereras för den vuxna, och en annan trio levereras för de lite yngre! Och jag är ju den som gärna läser lite otäckheter, kanske inte bara och kanske inte endast inför Halloween, men under hösten överlag när mörkret har börjat falla på på allvar och då det är mysrysligare, bara tack vare årstiden, att göra just så!

 

För den vuxna läsaren:

1. John Ajvide Lindqvists Speciella omständigheter tycker jag är ett klockrent tips i trion! I och med att den dessutom är en novell, är den lätt läst under en kväll (med reservation för att man kanske inte vågar sova ensam)! Jag tycker den här novellen verkligen leker med det där vardagsnära och den blir extra kuslig av flera anledningar. Den är riktigt skickligt skriven.

2. Susan Hills Kvinnan i svart måste även nämnas! Jag grämde mig en hel del över att jag var en av de sista i bokbloggsvärlden (kändes det som) som inte läst den i somras – och så grämde jag mig i nästa andetag för att just ha läst denna goding under sommaren och inte i höstrusket och höstmörkret, då denna klassiskt skrivna spökhistoria, nästan bara måste läsas så här års! Ni som inte ännu läst den – gör det nu när årstiden är den absolut bäst matchande!

3. En annan passande novell är i sammanhanget Helena Dahlgrens Kallelsen. Jag tycker absolut att den passar bra i höstrusket och den liksom bygger upp sig till något genom att starta lite vagt för att sedan bli mer och mer påtagande… Den passar också så där perfekt en kväll när höstmörkret är på plats och bor man nära havet kanske den får en att rysa lite extra…

 

För den unga läsaren:

1. Först och främst bara måste jag tipsa om Ingelin Angerborns Hjärta av damm. Den har den perfekta mysrysliga touchen och den utspelar sig dessutom i Halloween-tider. Jag gillade den här jättemycket och är säker på att jag hade velat läsa den här som ung och att jag hade tyckt om den oerhört, särskilt i höstmörkret och med Halloween just annalkande.

2. R. L. Stines Mitt liv som varulv är nästa tips. Den är ganska ryslig ändå för att vara en barn-/ungdomsroman, men samtidigt är det Stines grej. Den här berättelsen är också mycket passande att läsa kring Halloween-tider skulle jag vilja säga. Det kan kanske vara en sådan där bok som kan göra en lite rädd för att sova ensam av, dock…

3. Sedan kan jag faktiskt också nämna en av de böcker jag blev ganska mörkrädd av när jag själv var yngre. Nicholas Adams Bara en mardröm?. Den är ganska rakt på, gastkramande, och så vidare, med de grepp som kanske tillhör psykologisk skräck. Jag vet inte vad jag skulle säga om språket idag, till exempel, utan baserar mest detta tips på att jag kommer ihåg denna bok hyfsat klart och tydligt än idag!

17 thoughts on “Tematrio: Höstrysligheter

    • Elina skriver:

      Det är ett tips! Och visst behöver det inte vara komplicerat för att vara rysligt? Det enkla är ibland verkligen det bättre alternativet! (; (:

    • Elina skriver:

      Jag tycker den är just ryslig och en klassiskt skriven spökhistoria! Den passar väl i hösttider om man kan tänka sig att läsa just en lite småryslig spökhistoria som får extra kraft (vad jag skulle tro) av vinden som viner! (; (:

    • Elina skriver:

      Oj – Tack för de uppmuntrande orden! (: Och Ajvide Lindqvist är ofta skicklig. Jag håller tre av romanerna nära hjärtat – ”Låt den rätte komma in”, ”Hanteringen av odöda” och ”Lilla stjärna”!

  1. Lena skriver:

    Så käckt att du gjorde två trios för olika åldersgrupper. Kvinnan i svart har även jag i min trio, de övriga har jag inte läst. Tack för tipsen.

    • Elina skriver:

      Skräck är en av genrerna jag trivs bra med. Och blir jag lite mörkrädd så ser jag det som ett plus! (; (: (fast även jag har gränser på vad som kan bli fööör otäckt (faktiskt!))

Kommentera gärna!

