Svensk synd

Det här var den andra titeln jag lockades att köpe efter att ha lyssnat på Allt vi säger är sant på bokmässan (och det avsnittet som handlar om våld).

Martin Jern har jag hört talas om en del – särskilt på grund av den här boken. Och jag har tänkt att man kanske ska ge den en chans, men fick inte rätt spark där bak förrän på bokmässan. Tack för det!

Det här är en mycket speciell bok på flera sätt. Och det är inte ”speciell” som i ”negativt” jag menar. Den här är verkligen skriven actionmässig, med lite filmisk känsla och det händer så mycket och hela boken kryllar av personligheter som på ett eller annat sätt är ganska crazy. Det som delvis gör att det händer mycket är bland annat följande ingredienser: en huvudperson med mamma på flykt undan en far, en liten håla på okänd ort, en plats som håller på att förlora sin glans, en galen sekt, våld, sprit, marijuana, en skog, en högstadietjej som envist kör bil (alltså utan körkort), ett järnvägsspår och självmord.

Jag säger inte något om hur ovan nämnda (↑) komponenter mixas i den här hyfsat explosiva ungdomsromanen som både känns en uns trovärdig, men mest låter helt osannolik – och – som ändå lockar till läsning. Det är en hel del tankemeningar (och alltså ofullständiga meningar i grammatisk mening). Detta kan störa mig något oerhört ibland, men gör inte det i just denna tappning. Jag köper liksom konceptet sett till detta verk och är överens med författaren om att detta är Ottos berättelse och sättet den är skriven är hand i hand med Ottos sätt att prata.

Det intressanta med Otto och hans mamma på flykt undan pappan, är att de lever under skyddad identitet och samtidigt hela tiden lever under hot. De vet att han när som helst skulle kunna dyka upp och frågan är vad han skulle kunna göra mot dem då. Man förstår väldigt tidigt att pappan är mycket våldsam och att han dessutom tar till många medel för att undanröja vart hans familj befinner sig… Eftersom bara detta hot är ständigt och inte försvinner, läser man hela romanen med denna vetskap och detta gör att man går på tår.

Utan att säga för mycket, vill jag också säga att det är ett explosivt, men någonstans också ett insiktsfullt slut. Det framkommer också flertalet kloka tankar genom hela romanen.


Svensk synd
Författare: Martin Jern
Förlag: Rabén & Sjögren (2014)
ISBN: 9789129688085
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


9 thoughts on “Svensk synd

  1. Eli skriver:

    Jag gillade också den här! Som du säger så är den lite annorlunda skriven, filmisk var en bra beskrivning! Men gillade också drivet och spänningen i den.

    • Elina skriver:

      Ja. Jag satt och tänkte på att den påminner om Niemis ”Populärmusik från Vittula” senare nu idag. Fast inte helt såklart (men lite är gemensamt). Gemensamt är drivet och det filmiska… (:

  2. Anna skriver:

    Svar: Jag har verkligen inte tänkt på det på det sättet förut, att man bråkar om onödiga saker. Men du har ju helt rätt! Tack för att du fick mig att se boken ur ett nytt ljus!

Kommentera gärna!

