Skuggan i väggen

3-305x425[1]Kerstin Lundberg Hahn började jag bekanta mig med redan i somras när jag läste Barnkolonin. Och nu har jag i skräckläs-utmaningen valt att ta mig an henne igen när jag läst Skuggan i väggen. Och jag kommer nog jämföra dessa verk lite, även om jag ibland ju är lite irriterad på mig själv för att jag jämför samma författares olika verk…

Det första jag började tänka på när jag läste Skuggan i väggen var favoriten Ingelin Angerborn med det där mysrysligare som bästa komponent i historien. Kerstin Lundberg Hahn är mysryslig i detta verk och jag älskar det rakt av! Det är snart sommarlov i boken, Micke (som heter Mikaela) har precis flyttat med sin mamma till en ny ort och de flyttar in i ett vackert gammalt hus med lite renoveringsbehov… Skuggan som titeln speglar är det första Micke ser när hon kommer in till det rum som är hennes – först tror hon nästan att det är hennes egen skugga – men sedan ser hon att det är en skugga som sitter i tapeten, en skugga som ser ut som en siluett av någon i Mickes egna storlek…

Snart är det första dagen i skolan. Det är inte långt kvar till skolavslutningen, men tanken är att Micke ska kunna lära känna några barn i sin egen ålder innan sommarlovet kommer, så hon ska slippa vara så ensam till sommaren… Klassen är liten och Micke hänvisas till Claudia som tillsammans med sin kompis Stina avslöjar att Mickes hus ju är ett spökhus. De berättar bland annat om att man kan se en skugga av en flicka röra sig i huset nattetid, fast ingen bott där. En skugga? Som skuggan i väggen?

Jag gillade verkligen den här barn-/ungdomsromanen, som känns sådär lagom mysryslig, där man faktiskt kan våga läsa den här själv och faktiskt också sova gott om natten. Relationen Micke har med skuggan är inte uppbyggd av rädsla, utan en nyfikenhet mer och det är mer positiva känslor och ett ljus som sprids genom romanen istället för ett rysligare mörker som jag detekterade i Barnkolonin. Jag reflekterade över detta med platsen för spökeriet – det är alltid otäckare rent tekniskt om spökeriet inkräktar den tryggaste platsen vi vet – hemmet och särskilt det egna sovrummet. Det är mindre läskigt om spökeriet är beläget på en plats man kan lämna, för att istället komma hem till det trygga hemmet (som till exempel i Angerborns Hjärta av damm)… Men här väger Lundberg Hahn upp det hela genom relationen Micke och skuggan emellan, och också genom relationen Micke och hennes mamma. För sanningen är ju att Micke bor i ett spökhus, och sanningen är ju den att skuggan (spöket av en flicka) utgår från Mickes sovrum…

Den här rekommenderas varmt!  Mer mysrysligheter åt folket (egentligen i alla åldrar!)!

Och så måste jag bara få säga att jag är sugen att läsa den senaste av Kerstin Lundberg Hahn – Drömbärarna – i framtiden…


Skuggan i väggen
Författare: Kerstin Lundberg Hahn
Förlag: Rabén & Sjögren (2012)
ISBN: 9789129681239
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Skuggan i väggen

Kommentera gärna!

