Lättläst: Lätta sexboken

latta_sexboken-chavez_perez_inti-27553386-411098792-frntl[1]Lätta sexboken är skriven av Inti Chavez Perez. Bilder är illustrerade av Sara Teleman. Boken är utgiven av LL-förlaget och räknas som en nivå 3-bok vilket betyder att boken är lätt (jämfört med nivå 2 som är ”lättare” och nivå 1 som är ”lättast”).

Min förhoppning när jag började bläddra och läsa boken i söndags var att den skulle vara lättläst, kännas som en bok för alla (och att den härmed också skulle vända sig till ALLA (även dem med fysiska hinder eller olika typer av handikapp)).

Och boken levde verkligen upp till mina förväntningar. Jag tycker till och med att den ger lite mer tillbaka än vad jag hade väntat mig. Den ger flera perspektiv, samtidigt som den är mycket tydlig med att ett ja är ett ja, när det kommer till sex och att det när som helst får lov att ändras till ett nej och att detta ska respekteras. Jag tycker att denna bok är nyanserad, då den inte bara vänder sig till en heteroläsare, då man diskuterar normer ur flera aspekter och man ger en nyanserad bild av vad lust, sex, kärlek, relationer, självkännedom och även till exempel våldtäkt kan vara. Boken är bland annat tydlig med att sex inte behöver handla om att dela sex med någon annan, man kan lika gärna vilja ha sex med sig själv, kanske hela livet och man är samtidigt tydlig med att vissa aldrig kommer vilja ha sex varken med sig själv eller med någon annan…

Mina favoritdelar av boken rör faktiskt främst följande huvudrubriker:

  • Lust
  • Vara ihop
  • Alla runt omkring

Detta för att jag anser att det är tre områden som rör alla på ett ganska tydligt men ibland oreflekterat sätt. Vad är lust? Vad är det att vara ihop? Kan man ha andra relationer än kärleksrelationer till exempel? Är man onormal om man inte har varit kär? Och hur mycket bryr man sig, eller ska man bry sig, om alla runt omkring? Vad finns det för normer i vårt samhälle? Ska det verkligen vara så att man ska behöva vara rädd för att andra vet vad man gör eller inte gör tillsammans med någon man tycker om, till exempel?

Alla delar kanske inte är för alla. Men det finns någonting att hämta i den här boken för alla. Man kanske inte bryr sig om alla delar i boken beroende på vart man är i livet. Däremot finns det mycket att läsa om, att fundera på och jag tycker absolut att denna bok väcker bra och tänkvärda tankar. Det bästa med boken och det tydligaste är hur boken poängterar att det bara är du som bestämmer över din kropp. Ingen, ingen annan.


Lätta sexboken
Författare: Inti Chavez Perez
Förlag: LL-förlaget (2014)
ISBN: 9789170534973
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


2 thoughts on “Lättläst: Lätta sexboken

Kommentera gärna!

