#nofilter

9789187671531-kopia[1]Helena Dahlgren har gjort det igen – hon har skrivit en novell jag gillar riktigt mycket! Det är så mycket som görs bara av sättet att skriva, att skapa meningar, formulera sig, använda sina ord som enligt mig blir en väl vald och bra komposition! Jag rycks med i den här berättelsen som går från en slags dåtid till nutid, som börjar med slutet i en bemärkelse, men som också går från en regelrätt början till ett slut i en annan… Den här berättelsen går också från det vardagliga till att bli något helt annat – från det trygga till att krypa för nära inpå och bli obehagligt.

Och jag blir i sammanhanget verkligen en sucker för komponenterna: språket, något vardagligt till obehagligt och det berättarteniska i att leverera en del av slutet innan man sedan kommer in på rätt led: från en slags början till ett slags slut. Och (dessutom!) som Helena Dahlgren själv skriver – vem har gjort en skräcknovell där instagram är en av de största ingredienserna för den fortskridande historien?

Det här känns för mig avvägt. Jag gillar dessutom att hon som författare verkar bjuda en hel del på sig själv (i detta verk märks det i ytterligare en dimension). Och jag som instagramanvändare kan ju känna ett visst obehag i hela novellens ram: där mobiltelefonen, internet, sociala medier och framför allt då instagram sätts i en slags konflikt med en verklighet vi kanske ibland tenderar att skärma av: verkligheten, livet (som i det där som pågår även utan mobil, utan internet och sociala medier) – det där man kan leva utan att sitta klistrad vid sin mobil!

Jag gillar också titeln på novellen mycket. #nofilter. Den ger både associationer till instagram, men den ger mot slutet också så mycket mer associationer utan att gå in nämnvärt på detaljerna.

Det här är titel nummer fyra i skräckläs-utmaningen. Det är en läsvärd, riktigt bra och tänkvärd novell som passar väl bra att läsa när höstmörkret kryper på. Och detta säger jag utan vetskap om hur nattläget påverkar historien (i och med att jag inte kan få in e-novellerna (denna plus de tre övriga i samma anda) i dagsläget till min läsplatta)…


#nofilter: en nattlägesnovell [Elektronisk resurs]
Författare: Helena Dahlgren
Förlag: Mix Förlag (2014)
ISBN: 9789187671531
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “#nofilter

Kommentera gärna!

