Inte ens en halv bokcirkelbok blev det…

Kanada-Richard-Ford[1]…när jag försökte ta mig an månadens bokcirkelbok. Richard Fords Kanada var den utnämnde boken och författaren. Jag kan se att den har fått mycket beröm. Ford har jag dessutom sett hyllas för sitt berättande och att han är just en berättare. På framsidan av pocketen jag införskaffat ser jag exempelvis att Daniel Sandström (SvD) säger: ”Det är synd om alla som inte läser den”.

Jag var den enda under kvällens bokcirkelträff som inte läst hela boken. Jag har inte ens läst halva. Då började jag ändå läsa i ganska god tid. Jag har försökt komma in i boken, men jag tycker liksom inte att det här är en bok jag kommer in i eller hittar lusten att läsa med. Jag tycker att Richard Ford visserligen berättar, men det berättas, berättas och berättas, nästan till förbannelse. Jag tror att den här romanen kanske hade kunnat locka in mig (kanske) mer om den hade varit lite mer bearbetad (sidantalet och berättandet hade gärna fått kortas ner). Men det är endast en tanke.

Tillsammans med bokcirkeln kom jag ändå fram till att han delvis har något också jag kan tycka är intressant och läsvärt på ett sätt. Ford är mycket duktig på att avslöja saker långt innan dess att han kommer till skott att verkligen berätta om just det. Han planterar in meningar av vad som komma skall (lite som parenteser). Detta lockade största delen av cirkeln att läsa, men i och med att han delvis slänger sig med lögner när han gör dessa planteringar så var jag en av dem som kände mig snuvad på ett negativt vis. För man kan också känna sig lite snuvad, men ta det och också lockas vidare med detta grepp.

Jag tvivlar på att jag kommer hitta lusten (eller tiden med det) att fortsätta läsa denna roman. Jag tror att jag är ganska övertygad om att Ford inte är just min kopp te, även om han absolut har något intressant som säkert många också tycker om. Däremot tror jag inte att jag är den enda som inte läst ut hela denna roman, eller som för den delen inte uppskattar Ford så mycket. Jag tycker med detta sagt att Sandströms ”Det är synd om alla som inte läser den” inte riktigt stämmer med min läsupplevelse. Jag skulle vilja säga att jag tycker synd om alla som inte läser klart den om de egentligen älskar det – och jag tycker också synd om alla som läser ut hela boken från sida till sida när de inte uppskattar Ford särskilt mycket.

5 thoughts on “Inte ens en halv bokcirkelbok blev det…

  1. bokdivisionen skriver:

    Jag kämpade mig också igenom Canada som bokcirkelbok och jag kan inte säga att det var helt värt det. Han skrev bra men den var så sjukt långsamläst. Dvs, jag läste och läste och läste men kom liksom ingenstans! Efter den läste vi, på min inrådan, Torsdagsbarn av Sonya Hartnett. Vi bara: måstehanågotkortochlättläst typ! 🙂

    • Elina skriver:

      Haha! Jag försökte verkligen men det gick inte på grund av att det är sååå långsamtgående! ;O

      Det går i detta fallet för mycket emot min nya princip (vilken innebär att inte läsa en bok om lusten börjar försvinna!) så att fortsätta läsa gick inte när november kom och knackade på!

      • bokdivisionen skriver:

        Nä man ska inte tvångsläsa om man inte verkligen, verkligen måste! En gång gav jag faktiskt upp ett recex., boken vara bara för dålig. Fast jag tycker egentligen att man ska läsa ut dem.

        • Elina skriver:

          Ja – rec.ex försöker jag alltid att läsa ut också! I alla fall om jag bett om dem. Ibland har de slängt med någon extra bok, men den känner jag inte alls mig lika obligerad att faktiskt läsa eller recensera även om jag kanske försöker i det fallet med. Men vad gör man om det verkligen inte går? Ska man läsa den i ett års tid om det vill sig illa? ;O

Kommentera gärna!

