Tre på Tre: Världens viktigaste kyss

david-levithan-varldens-viktigaste-kyss[1]Nu har jag officiellt klarat en av de utmaningar jag antagit i år – Tre på Tre-utmaningen! Den tredje boken blev David Levithans Världens viktigaste kyss och det är en riktigt läsvärd och vacker bok! Jag läste ut den redan i torsdags morgon, men jag har haft otroligt svårt att formulera mina tankar kring den här boken (och vet inte om jag kommer lyckas få med allt jag tänker på nu när jag skriver heller).

Det här visste jag om boken innan jag började läsa: det handlar om kärlek, den handlar om kärleken mellan kille och kille och många säger att boken är riktigt bra och läsvärd. Det här gör en hel del för de förväntningar man kommer att bilda för boken, men ändå tycker jag inte att jag var på långa vägar redo för hur boken skulle tas emot av mig.

Jag blev verkligen inte besviken! I början hade jag lite svårt att komma in i valet av berättande och valet av just perspektiv. Det finns ingen klar huvudperson, utan man kan säga att det finns flera stycken i och med att boken byggs upp av flera parallellhistorier där det gemensamma är kärleken till någon annan av samma kön, tiden och till viss del geografin. I och med att Harry och Craig bereder sig på att slå världsrekordet i att kyssas, så kan man i alla fall säga att tidssnöret sätts från och med kvällen innan kyssen och mer eller mindre under själva kyssen… Samtidigt vill jag påstå att den egentliga huvudpersonen på ett sätt inte är någon som är i livet, utan det är en kollektiv röst och en närvaro av de själar som lämnade sina kroppar i samband med den stora AIDS-epidemin. Det svåra var att komma in i berättandet som växlar mellan alla olika personer – men det tog inte heller så lång tid att komma in i det.

Utan att gå in för mycket på historien som sådan så är det så mycket jag känner när jag läser den här romanen. Jag tänker en hel del på Gardells trilogi ”Torka aldrig tårar utan handskar” när jag hör rösterna av närvaron i boken – när de närvarande själarna tänker tillbaka, relaterar nutiden till dåtiden och till exempel ger samma känsla av bland annat stark kärlek, tragik och orättvisa. Samtidigt som Gardell ger en djup förstahandsberättelse av den svåra tid som varit, så ligger det på något sätt en väldig styrka i att inte berätta historien på det sättet och istället ge fragment, tankar och känslor utifrån samma tid och väva in det i nutiden. Det går knappast att förklara.

Jag slås av känslorna i boken, hur äkta och vackra de är i sin vardaglighet – kärlek är kärlek och bör vara det oavsett om man är kille eller tjej och oberoende av att man älskar en kille eller tjej. Jag slås av förälskelse, av kärlek, av starka kompisrelationer och både bra och dåliga familjerelationer. Harrys föräldrar visar att de verkligen kan se och älska deras son för den han är, men det finns också exempel på situationer då det visar sig vara väldigt svårt för föräldrarna att acceptera att deras son älskar någon annans son och inte någon annans dotter…

Det här är en stark, vacker och läsvärd bok. Jag känner så mycket och kan ingen annat än älska den!


Världens viktigaste kyss
Författare: David Levithan
Förlag: Gilla böcker (2014)
ISBN: 9789186634582
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


6 thoughts on “Tre på Tre: Världens viktigaste kyss

  1. Amanda skriver:

    Den här har jag haft ögonen på ett tag – jag gillar Levithan för att hans sätt att porträttera unga homosexuella män (i huvudsak) på ett sätt som är ganska avdramatiserande, men jag har svårt för hans sätt att låta allting vara klyschigt och sluta i solnedgångar, typ. Men den här tycker jag verkar riktigt bra, och den står på min läslista!

    • Elina skriver:

      Jag gillar honom oerhört ibland – och ibland inte alls! Men den här var mycket läsvärd och den är inte bara klyshig och allt är inte alls positivt i den här boken (beroende på exakt hur man tolkar det visserligen).

      Jag var lite reserverad när jag började läsa den p.g.a. att jag gillat mycket ibland och gillat mindre ibland. Men det här gick absolut hem hos mig. Jag är glad att han skrivit den och faktiskt också att han valt att skriva den just som han gjort! (:

Kommentera gärna!

