Varelserna: ”Elias bok” & ”Emmas bok”

Magnus Nordin var det ganska länge sedan jag läste nu. Han var omtyckt när jag själv var ung och jag vet att jag letade hans titlar både på skolbiblioteket och på folkbiblioteket med jämna mellanrum. Jag har hört en hel del positivt om hans nya serie ”Varelserna”, men jag har liksom inte riktigt känt mig jättetaggad att läsa dem. Vet ni främst varför – jo, på grund av något så tarvligt som omslagen. Jag vet att man inte ska döma en bok efter dess omslag, men jag har ändå råkat göra det med denna serie:

varelserna-nordin_magnus-23036111-413569306-frntl[1]   varelserna-emmas-bok[1]

Jag vet inte varför jag glömt bort att bemöda mig att öppna böckerna – för där älskar jag illustrationerna av Lars Gabel – men – jag älskar tyvärr inte omslagen på alls samma sätt. Jag gillar det mer stilrena och klara som kommer av det svartvita, med röda inslag som tittar fram, inuti boken. Detaljerna kommer fram på ett helt annat sätt än vad jag upplever när jag tittar på omslagen. Och jag tror att omslag i samma svartvita och röda hade fått mig att bekanta mig med serien långt innan den här veckans torsdag.

Serien är dessutom riktigt bra. Det här är en ”The Walking Dead” fast utan sexism och för unga! Det är fart i berättelsen, det är hot (och då inte bara zombierna) och en hel del känslor av olika anledningar. Ramarna gör en hel del för berättelsen: vi är på Gotland, ön är drabbat av ett virus och det finns inga möjligheter att komma från ön i och med att man satt militären att ansvara för att ingen lämnar ön på grund av riskerna…

I bok ett och två bekantar vi oss med Elias – storebror till Emma – lillasyster. Men så mycket mer vill jag faktiskt inte säga!

Eller jo: lääääs!


Elias bok
Författare: Magnus Nordin
Förlag: Bergh (2013)
ISBN: 9789150220094
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Emmas bok
Författare: Magnus Nordin
Förlag: Berghs (2014)
ISBN: 9789150220452
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


3 thoughts on “Varelserna: ”Elias bok” & ”Emmas bok”

Kommentera gärna!

