Skulle du hellre…

Hos Vargnatts bokhylla hittade jag en tag idag som går ut på att svara vad man hellre skulle välja (om det går, skulle jag önska lägga till). Tagen är fri att besvara och det enda som är extra kul är om man lämnar en kommentar hos Vargnatt…

 

Skulle du hellre…

1. Läsa bara trilogier eller fristående böcker?
⇒ Svaret baseras på att jag ponerar att jag måste läsa alla tre böcker i en påbörjad trilogi (vilket jag antar att jag med näppe kommer kunna fullfölja om det handlar om en serie jag inte tycker är så bra). Så med hjälp av fristående böcker har jag åtminstone löst det problemet. Dessutom finns det ju fristående böcker i serier/trilogier också)…

2. Läsa bara kvinnliga eller manliga författare?
⇒ Här kan jag utan tvekan erkänna att jag inte skulle kunna göra det valet. Inte minst för att jag gärna bortser från manligt/kvinnligt så pass ofta det går.

4. Se att alla böcker blir filmer eller tv-serier?
⇒ Svaret baserad mestadels på att jag tänker att en eller fler filmer på en bok eller en serie förhoppningsvis är ett bra koncept som ändå kan bli lyckat. Skräcken är i detta fall att börja se en tv-serie som helt plötsligt får ett abrupt slut på grund av tittarsiffror eller ekonomi. En film går inte riktigt samma öde till mötes förhoppningsvis då den (åtminstone efter ett pilotavsnitt eller liknande) görs och blir klar.

5. Läsa 5 sidor per dag eller 5 böcker per vecka?
⇒ Jag motiverar svaret med att jag skulle älska att ha det så här. 5 böcker per vecka hade varit jättemysigt, trevligt och kul – men som den realist jag är inser jag att jag inte riktigt kan ha detta tempo (om jag inte skulle satsa på noveller under 40 sidor på en konstant basis). Jag har oftast inte tid att läsa så här mycket, men frågan är vad jag hellre skulle vilja läsa!

6. Vara en professionell recensent eller författare?
⇒ Jag tror att jag ändå just nu är mer en läsare än en skribent av författarkalibern och det är detta jag baserar svaret på. Det hade varit jättekul att vara ansedd professionell recensent i dagsläget – behöver man mer litteraturvetenskap i benmärgen är jag beredd att införskaffa detta.

7. Bara läsa dina 20 favoritböcker om och om igen eller alltid läsa nya som du
inte läst tidigare
?
⇒ Svaret blir inte jättesvårt. Bland annat tänker jag att jag hellre läser en ny bok alla gånger och aldrig ser tillbaka på mina favoriter som mer än minnen – detta på grund av att jag kanske har en hög med oupptäckta favoritböcker att snubbla över i framtiden och några av dem lär väl slå de favoritböcker jag redan har. Sedan vill jag nig inte förstöra minnena av mina tjugo favoritböcker när jag till slut läst dem så mycket att jag kan dem utan och innan och inte alls kanske ser tjusningen med dem längre…

8. Vara en bibliotekarie eller jobba i bokaffär?
⇒ Svaret är enkelt. Jag har alltid tänkt att jag ska jobba som lärare eller bibliotekarie. Eller bådadera – jag minns en av mina lärare från högstadiet som var både skolbibliotekarie och svensklärare och jag tänkte – WOW! Lärare och bibliotekarie har alltid känts ganska jag.

9. Bara läsa din favoritgenre, eller alla genrer förutom din favorit?
⇒ Den här frågan var ursvår. Jag skulle kanske kunna bli helt uttråkad efter ett tag, men samtidigt tänker jag att det finns många genrehybrider och om de är tillåtna kan man ju i alla fall anse att man håller sig till sin favoritgenre (bland annat) – och – genrer är en fråga om både breda och smalare genrebenämningar. Skulle jag till exempel få läsa en favoritgenre som är bred skulle det antagligen bli ungdomsroman eller novell (som visserligen också skulle kunna kallas format)… Och går vi smalare skulle jag kanske landa på skräck med hyfsat stor sannolikhet i dagsläget…

10. Bara läsa fysiska böcker eller e-böcker?
⇒ Svaret är alldeles självklart. Fysiska böcker har jag alltid en djupare connection med överlag och det kommer alla bra e-böcker i världen inte att ändra på…

6 thoughts on “Skulle du hellre…

Kommentera gärna!

