Tematrio: Sjukdomar

temasjuk[1]Lyran skriver denna veckan angående tematrion: ”Berätta om tre böcker som handlar om sjukdomar”. Och det kan jag absolut, även om jag är lite olydig och inte helt håller mig till ramen (inte en överraskning längre kanske?). Jag vill presentera bland annat tre verk inom ramen för varje punkt jag kommer räkna upp, men jag vill skriva lite om vad jag ser att jag ofta läser om:

1. En sjukdom jag mött mycket genom litteraturen är cancer. Det är en sjukdom vi nog alla fruktar och dessutom på eller annat sätt träffat även i verkligheten. Jag kommer exempelvis aldrig att glömma Allt för min syster av Jodi Picoult. Jag berördes oerhört av detta verk som ger upphov till så mycket känslor, tankar och andra oförklarliga reaktioner där emellan… Tänker jag tillbaka har jag i alla fall läst ganska många verk ändå som på ett eller annat sätt berör just cancer.

2. En annan sjukdom jag mött en hel del på senare tid i litteraturen är AIDS. Det senaste boktipset som vidrör denna sjukdom, om än på håll, är Världens viktigaste kyss av David Levithan. Det här är också en sjukdom som berör oss mycket och som på ett eller annat sätt åtminstone är en del av vårt samhälles ganska moderna historia. Jag skäms så fruktansvärt över hur man valde att hantera det för inte så långt tillbaka i tiden och hur man valde att skylla det på en viss grupp människor… Man ska dock komma ihåg att sjukdomen inte är en del av historien – utan att den även finns idag och att man fortfarande har många fördomar som rör denna sjukdom.

3. En annan sjukdom (eller sjukdom och sjukdom), men något jag också tycker att jag ofta påträffar i den litteratur jag väljer att läsa medvetet – skräcklitteratur – och specifikt de verk som kretsar kring virus. Dessa virus orsakar ofta det vi kallar för zombier. Ett boktips i sammanhanget är just nu är Elias bok (med efterföljande böcker i serien) av Magnus Nordin. Det är ett riktigt läsvärt exempel på att man kan göra zombielitteratur även för yngre och det är en riktig skräck att detta skulle komma att drabba mänskligheten någon gång… Hu, hu.

6 thoughts on “Tematrio: Sjukdomar

    • Elina skriver:

      Tack för kommentaren. (: Jag tror absolut att det är så angående cancer. Den är väldigt representerad känner jag ofta när jag läser, men samtidigt finns den ständigt där runt hörnet på något sätt… så det är nog inte så konstigt!

    • Elina skriver:

      Den är bra och en bok man minns. Jag älskar att Picoult leker lite med våra tankar om etik och moral… Och angående handling är det svårt att minnas så exakt en tid senare (eller ska man säga x antal böcker senare?)! (; (:

Kommentera gärna!

