3 x Mix-noveller (nattlägesnoveller dessutom)

Jag är så himla lycklig över att jag till slut beslutade mig för att läsa alla fyra nattlägesnoveller från Mix Förlag och inte endast en. Två författare är för mig nya, och en är en bekant en. Jag måste säga att samtliga noveller får en himla skjuts av att ha nattlägesspecifika tillägg i textväg. Jag kom fram till att jag gillade att läsa verken i vanligt läge och sedan gå över till nattläget och skumläsa igenom novellen igen. Detta för att jag tyckte att jag fick för mycket info när jag läste en av novellerna på nattläget direkt. Det är såklart dock upp till var och en. Jag älskar idén som sådan så oerhört mycket mer än vad jag trodde!


9789187671517[1]Johan Ring är en av de författarna jag inte läst förut, och hans novell Kärlen kretsar kring en man, Mathias, och hans dotter, Ellen, som äntligen har fått hem den där önskade studsmattan trots en krass ekonomi sedan en skilsmässa… Pappa, dotter och studsmatta befinner sig i en till synes trygg hemmiljö, men vad lurar egentligen i skogen?

”Flickorna var strax framme i skogsbrynet. Han såg hennes röda hår blåsa i den svaga höstvinden. Ellens röda hår och Jennys blonda. Bredvis varandra såg de ut som eld.” (sid. 7).

Jag tycker det är positivt med en stark positiv pappagestalt i den här novellen. Novellen i sig kryper ganska nära mig i det där vardagliga och trygga som ställs lite på ända (jag känner ofta ett obehag när det där som borde få vara tryggt inte visar sig att vara det).


Kärlen : en nattlägesnovell [Elektronisk resurs]
Författare: Johan Ring
Förlag: Mix Förlag (2014)
ISBN: 9789187671517
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


9789187671548[1]Caroline L. Jensen är den författaren av de tre jag kommer presentera som jag är bekant med. Jag har gillat en av hennes noveller mycket och en annan mindre och den här novellen handlar om en kvinna som när vi träffar henne är utsatt av hot från män och som aldrig riktigt verkar ha fått chansen att just lita på någon av det manliga könet…

”När jag lägger på vill jag inte titta på mobilen, men kan inte låta bli.
JAG KOMMER NJUTA AV DET.” (sid. 6).

Jag måste säga att det här är ett verk där jag faktiskt stör mig lite på de korta meningarna som grammatiskt är ofulländade, även om jag kan se hur det tillför något till historien. Den här novellen var en av de mest överraskande ur en synvinkel med nattläget på inför andra läsningen och med det kan jag säga att jag gillar novellen mycket.


Ser dig : en nattlägesnovell [Elektronisk resurs]
Författare: Caroline Jensen L
Förlag: Mix Förlag (2014)
ISBN: 9789187671548
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


9789187671524-kopia[1]KG Johansson är alltså en av de författare jag inte läst innan och i Skuggor möter jag som läsare en till synes normal familj i form av en Thomas, hans Mia och hennes dotter Lydia. Men ganska direkt inser jag också som läsare att Mia ser en skugga som ingen annan verkar se och frågan är hur Mia mår, eller åtminstone hur skuggan påverkar henne…

”Det finns ingen skugga, det är bara inbillning, ingenting annat. Precis som tomheten i magen.” (sid. 5).

Ett av de bästa inslagen i den här novellen tycker jag är de korsordsinspirerande inslagen (i och med att Mia löser korsord) som ersätter vissa ord i novellen. Det är för övrigt en välskriven novell som jag tycker om.


Skuggor : en nattlägesnovell [Elektronisk resurs]
Författare: KG Johansson
Förlag: Mix Förlag (2014)
ISBN: 9789187671524
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


5 thoughts on “3 x Mix-noveller (nattlägesnoveller dessutom)

Kommentera gärna!

