Fem frågor: Nanna Johansson

5 frågorDenna festliga fredag är det ytterligare en gång dags för Fem frågor. Denna gång med Nanna Johansson i rampljuset! Jag har hittills inte bekantat mig märkbart med hennes serier (men måste!). Jag ska försöka få med något i serieväg av denna engagerade författare nästa bibliotekslån. Här på bloggen kan man se att jag gillar två av hennes noveller (och jag vill dessutom läsa fler!). Tankar om novellerna återfinns här och här. Det är Nanna Johansson som författare som står i fokus idag:


 

Fem frågor till Nanna Johansson:

1. Vilka tre ord beskriver dig bäst som författare?
Långsam Och Petig. (Vilket är helt tvärtemot hur jag jobbar med andra uttrycksformer. När jag tecknar serier är jag superhafsig och nöjer mig nästan alltid med första försöket.)

2. Vilken är din viktigaste ingrediens för en lyckad skrivprocess?
Att få vara ifred. Helst skriver jag på natten, för då ringer inte telefonen. En annan viktig ingrediens är kaffe.

3. Vilket verk har du skrivit som du nog aldrig kommer att glömma?
Jag skrev en väldigt rolig text när jag var sjutton-arton-någonting. Den hette ”Familjen Fuckface” och handlade om en kärnfamilj som spårar ur. Jag kan fortfarande tänka på den ibland och önska att jag sparat ner den på någon hårddisk.

4. Vilken bok önskar du att du hade skrivit (och alltså inte den egentliga författaren)?
Sara Villius ”Battle”.

5. Vilken bok kan du inte undgå att föra på tal, om och om igen, just nu?
A Song of Ice and Fire-böckerna. Snackar Game of Thrones-teorier med precis alla som orkar lyssna.

 


Foto: politism.se


4 thoughts on “Fem frågor: Nanna Johansson

Kommentera gärna!

