”Välkommen till din psykos” och ”Hur man botar en feminist”

Nu har jag äntligen läst Nanna Johanssons som serieförfattare också! Jag undrar varför jag väntat så länge? För i sanningens namn har jag känt till hennes namn länge och sett någon enstaka serie här och där i någon tidning eller så… Men ibland tar man tid på sig och jag fick två extra skjutsar: 1. hennes två noveller jag gillar och 2. det faktum att hon så snällt svarade på mina Fem frågor som presenterades i fredags!

psykos_framsida[1]När jag läser både Välkommen till din psykos och Hur man botar en feminist inser jag att det här är feministiska serier överlag. Det är ofta klockrent, tänkvärt och roligt (eller ska man säga skrattretande i och med att det ofta är huvudet på spiken på ett samhälleligt irriterande sätt?). Jag reflekterar också över att många av serierna är ganska dagsaktuella.

Två exempel som jag sett även innan jag läste de här albumen, är följande (båda från Hur man botar en feminist):

gubbslem_nannajohansson-e1363078300481[1]

skarm_teve[1]

hur-man-botar-en-feminist[1]Av den anledningen tycker jag det är svårt att säga exakt vad jag tycker om alla serier. Det mesta gillar jag skarpt eller älskar. Men vissa serier berör mig knappt alls. Jag älskar hur som haver Nanna Johansson utan minsta tvekan och tycker att det är intressant att se mer än bara en linje av serier. Det är befriande att få lite olika inslag. Det gör en hel del för helhetsintrycket ändå måste jag säga. Jag tycker bland annat om att det signalerar att inte allt behöver vara perfekt eller genomroligt – det kan få vara med ändå!


Välkommen till din psykos
Författare: Nanna Johansson
Förlag: Ordfront Galago (2012)
ISBN: 9789170376535
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


Hur man botar en feminist
Författare: Nanna Johansson
Förlag: Ordfront Galago (2013)
ISBN: 9789170377488
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “”Välkommen till din psykos” och ”Hur man botar en feminist”

Kommentera gärna!

