Tematrio: naturskildringar

tematrio[1]Lyran skriver denna vecka: ”Berätta om en bok (facklitteratur eller fiktion) som du minns för dess fantastiska naturskildringar”. Och jag vet vad naturskildring betyder, men måste erkänna att jag gärna blandar ihop detta med miljö eller setting i sig (även om jag försöker argumentera för min sak i de kommande tre punkterna)!

1. J. K. Rowlings ”Harry Potter”-serie måste nämnas som en nummer ett på veckans lista. Visst är det väl det magiska som lockar en hel del, men naturskildringar finns och det ger tillsammans med kostym, med mera, ett helt annat djup och en ännu mer frestande värld att kliva in i. Det faktum att serien påstår sig ha två samexisterande världar igång samtidigt. Ja, det gör ju inte att jag frestas mindre av häxornas och trollkarlarnas magiska värld, där naturen är en stor del och en uppskattad sådan. Det spelar ingen roll vilken bok man (läs jag) läser: Harry Potter och De Vises sten, Harry Potter och Hemligheternas kammare, Harry Potter och Fången från Azkaban, Harry Potter och Den flammand bägaren, Harry Potter och Fenixorden, Harry Potter och Halvblodsprinsen eller Harry Potter och Dödsrelikerna. Många fantastiska världar känner jag såhär inför – jag läser dem som delvisa fantastiska naturskildringar och drömmer mig bort och önskar att jag fick besöka dessa världar åtminstone för några sekunder.

2. Susan Hills Kvinnan i svart måste jag också nämna i sammanhanget. Detta får vara ett exempel på sådana romaner som väcker inre bilder av naturen med de eventuella hus, byarna, städerna och människorna som bebor romanernas sidor. Susan Hills roman är ett bra exempel på dessa inre bilder, och dessutom är det en roman som bevisar att jag ofta frestas av den engelska naturen och särskilt den av lite äldre modell (läs Kvinnan i svart, Jane Eyre, Svindlande höjder, med flera)… Jag vill också framhäva att det i de spöklika romanerna såsom exempelvis Hills Kvinnan i svart – som en äkta naturskildring av det kusligare slaget – verkligen kan bidra en hel del till historien! En hel, hel, hel massa delar till och med! Utan en trovärdig naturskildring och dess detaljer skulle inte den nämnda romanen vara alls lika slagkraftig!

3. Erin Morgensterns Nattens cirkus vill jag nämna i sammanhanget. Fast jag inte vet om jag kan mena att det är en naturskildring med en oerhörd kraft som golvar mig när jag läser denna bok. Helt ärligt är det egentligen det mystiska i boken och det magiska som gör att jag golvas. Jag älskar allt som har med ”Nattens cirkus” att göra: världen som öppnas genom denna berättelsens cirkus och allt med det gör mig alldeles bländad, golvad och störtförälskad. Morgensterns roman är ett exempel på en bok som får de flesta naturskildringar i världen att kännas otroligt bleka (trots att naturen är magisk i sig egentligen) – för man kan inte se ljuset och glittret eller bländas av något annat än cirkusen när man läser eller precis har läst denna roman (man är i sammanhanget jag). Jag är förvånad över vad en roman kan göra angående ens känslor – som i detta fall – för naturskildringar (som känns som parenteser, vilket jag inte ofta känner annars).

12 thoughts on “Tematrio: naturskildringar

    • Elina skriver:

      Skildringar gör ju ofta så mycket för berättelsen! Mycket mer än vad jag tror att man reflekterar över faktiskt! Jag kommer ofta inte ihåg sådant alls – just för att det är en del av en bra berättelse oftast! (:

  1. Helen Bruhno skriver:

    Nattens cirkus är ju ett så självklart val! Jag älskade verkligen den boken, jag både vill och inte vill läsa om den faktiskt! Kvinna i svart är även den väldigt bra med många stämningsfyllda naturskildringar. Filmen som bygger på boken innehåller även den en hel del vackra naturscener!

    • Elina skriver:

      Jag kikade faktiskt på trailern till ”Woman in Black” igår och kände instinktivt: Varför har jag inte sett den än – och – jag vill se den hyfsat snaaart! ;O (;

Kommentera gärna!

