Lilla smycket

Omslag-Lilla-smycket[1]I år hann jag faktiskt läsa nobelpristagaren! Patrick Modiano har varit för mig helt okänd. Jag fastnade ganska mycket för motiveringen till priset: ”för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”. Jag hade också läst någonstans att Modiano inte är svår språkligt (på samma sätt som vissa som fått priset kanske varit). Och att det kändes som att hans romaner var lite åt deckarhållet…

Och det är ju det här förrädiska med förväntningar! Jag kan delvis se varför någon sagt eller tyckt alla de ovanstående sakerna som hade fastnat i min hjärna. Jag ser absolut minneskonsten, jag kan delvis se vad man menar med språket och jag kan också delvis hålla med om att det finns en uns ”deckarkänsla” (observera en uns).

I Lilla smycket träffar vi Thérèse som är arton år (enligt baksidetexten). Själv har jag missat både hennes ålder och ett par tiotal sidor var jag helt säker på att huvudkaraktären var en man och att han dessutom eventuellt var äldre än arton år (jag läser inte ofta baksidetexter nu för tiden)… Jag blev därför mycket förvånad när huvudkaraktären presenterar sig första gången med sitt namn och jag insåg att hon var kvinna! Jag vet också att det står i början av romanen att det nu är ”tolv år sedan” som huvudkaraktären kallades för ”Lilla smycket”, men ändå lade jag inte ihop två och två och insåg att hon skulle vara just arton år… Parenteser!

Det intressanta är att Thérèse mamma inte finns längre – och ändå – är det inte just sin mamma hon ser när hon står och väntar på metron en dag? Mamman sägs ha gått bort i Marocko sedan ett par år tillbaka. Men kvinnan i gul kappa på perrongen väcker minnen hos Thérèse och hon kan inte släppa känslan av att inte veta säkert vad som hänt hennes mamma… Vem är kvinnan i gul kappa? Vem var hennes mamma överhuvudtaget? Och vem är egentligen Thérèse? Minnen och tankar spinner igång i samband med kvinnan i den gula kappan… Vad är sant och vad är osant i minnenas värld? Det sistnämnda frågar jag mig i och med att jag för länge sedan har konstaterat att jag ofta minns fel – jag vet att man kan minnas bort och att man kan minnas till detaljer. Ofta förstärks känslor i samband med att man minns och detta kan göra vissa minnen svartare och vissa ljusare: också Thérèses?

Det är väl just tematiken kring minne som gör romanen väldigt läsvärd. Det är också på grund av romanens minneskoppling som man kan ana en uns ”deckarkänsla” i form av att Thérèse maniskt börjar nysta i kvinnan med den gula kappan – vem är hon, var bor hon och kan hon vara hennes mamma? Hon följer efter kvinnan – betraktar henne på avstånd… Men mer deckaraktig än så är inte romanen. Vad gäller språket vill jag delvis hålla med om att språket är ganska enkelt och tillgängligt å ena sidan, det är ingen mastodonttung text. Men: den är inte heller lätt som sådan. Det är ibland svårt att skilja på när Thérèse lever i nuet och när hon i nuet minns tillbaka… Jag har fått läsa om stycken ett antal gånger för att förstå vad det är som händer. Samtidigt måste jag säga att det känns ganska trovärdigt och äkta. Vi kan börja tänka och minnas i vårt nu (också i sällskap av andra) – och inte pausas nuet – utan nuet och dået flyter för en stund ihop.

Sammantaget gillar jag ändå den här romanen. Den var så mycket mer och så mycket mer annorlunda än vad jag hade väntat mig. Jag är alltså (trots vissa valda ord) inte besviken som sådan. Jag tycker ändå om tempot i romanen som är långsamt drivande framåt. Jag känner en del med och för Thérèse. Jag kan känna igen mig i ensamheten hon upplever till exempel (och den känslan tror jag alla känner igen sig i). Jag känner också lite igen mig i att tänka och känna mycket och i att delvis veta vem man är, men ändå leva med en viss osäkerhetskänsla (och det här tror jag också att många egentligen kan känna igen sig i). Det är en ganska vemodigt vacker och också sorglig roman. Den känns mycket som en ögonblicksnovell kan jag tycka.


Lilla smycket
Författare: Patrick Modiano
Förlag: Elisabeth Grate Bokförlag (2014)
ISBN: 9789186497354
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


4 thoughts on “Lilla smycket

  1. Vargnatts bokhylla skriver:

    Jag brukar aldrig vara intresserad av att läsa de som vunnit Nobelpriset, men just Modiano är jag faktiskt nyfiken på :). Har läst lite om hans olika böcker och de flesta låter riktigt intressanta 🙂

    • Elina skriver:

      Ja – jag känner överlag precis som du. Ska jag läsa de där svåra författarna eller inte, känner jag ibland med nopelpristagarna i litteratur. Men det är ju inte alltid exakt så svårt att läsa några av dem! (; (: Och tur är väl det (så man får känna att man kan ta del av även detta)! ^^

Kommentera gärna!

