Ett hål i själen

9789132156021_200_ett-hal-i-sjalen[1]Jag har under kvällarna ägnat mig åt att läsa ett av de boktips jag fick under min D-uppsatstid: Kjetil Johnsens Ett hål i själen. Och även om jag kanske tycker att den är lite seg å ena sidan och jag tyvärr inte gillar den av någon anledning som är svår att ens sätta ord på… Så finns det en hel del positiva punkter med denna roman:

För det första gillar jag att den faktiskt inte är så där platt och plan när det kommer till känslor och kärlek. Jag märker ganska fort att det inte endast finns ett heteroperspektiv – det beskrivs också ganska neutralt i sig – and I like it.

Jag gillar för det andra att karaktärerna som beskrivs inte beskrivs som sådär überperfekta. De har fel, de har brister, de tänker kanske inte alltid igenom det de säger, men märker ändå vad de känner (också lite sådär under orden).

För det tredje tycker jag att det är en hel del saker som leder till att man tänker till. Jag reflekterar bland annat över att vännerna i romanen verkligen är sina egna individer. Jag tänker också en hel del på det där med egen vilja och hur svårt det kan vara för någon som gillar att ha kontroll och få vad den vill att ta detta… Och egentligen har jag reflekterat över en massa andra (kanske också viktigare saker) – men jag kommer inte ihåg allt även om känslan finns kvar.

Det som stör mig är upplägget för serien (men jag tror samtidigt att upplägget kan fresta någon annan att fortsätta läsa) – och det är att man börjar i ”framtiden” med en plantering av det vi kan skåda på framsidan. Sedan går man bakåt i tiden och beskriver vad som hänt innan denna händelse som i ”21 dagar före mordet” till och med ”18 dagar före mordet”. Jag fastnar personligen inte tillräckligt mycket i romanen för att känna att jag kommer ge nästa bok i serien en chans. Jag kanske gör det, men det kan lika gärna vara så att jag låter bli.


Ett hål i själen
Författare: Kjetil Johnsen
Förlag: B. Wahlström (2009)
ISBN: 9789132156021
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris


One thought on “Ett hål i själen

Kommentera gärna!

