Efter mig, flodens bokbloggarjulkalender!

Jag bestämde mig idag – jag hakar också på Efter mig, flodens bokbloggarjulkalender 2014. Det känns som ett lagom upplägg att publicera tre i ett varje gång och med detta har jag räknat ut att jag kommer publicera inlägg jag hinner snickra ihop både 3:e, 6:e, 9:e, 12:e, 15:e, 18:e, 21:a och 24:e december. För varje lucka i kalendern är tanken att man besvarar en fråga eller berättar om det tema som står bakom luckan. Frågorna eller temana är följande:

1: Den första boken du minns/läste
2: En riktigt kort bok
3: En trilogi. Bra? Dålig? Minnesvärd?

4: Prata om översättningar. Vilka språk läser du på? En bra eller dålig översättning?
5: Läser du serietidningar/böcker eller grafiska romaner? Favoritgenrer?
6: Vad har du för relation till läsning i skolan? Som elev, förälder eller lärare

7: En saga. Folksaga eller konstsaga. I klassisk eller nytolkning
8: En fackbok du minns särskilt från barndom/tonår
9: En tjock bok

10: En bok av en Nobelpristagare
11: Den sämsta boken du läst
12: Hur många böcker har du?

13: En bok med anknytning till Italien
14: En bok som kom ut den dag du föddes, eller en författare med samma födelsedag som du
15: Bokorganisering. Sortera efter författare, ämne, färg, annat?

16: Den längsta serien du läst
17: Textning av film eller tv, vad har du för relation till det?
18: Läser du e-böcker? På vilken plattform i så fall? Varför/inte?

19: En bok med ett icke-mänskligt djur som huvudperson/berättare
20: Noveller! Ja, nej? Favoriter?
21: Biblioteksminnen

22: En bok om mat
23: En dikt eller diktsamling
24: En bok med julanknytning

Kommentera gärna!

