Lucka 1-3 i Bokbloggarjulkalendern:

1: Den första boken du minns/läste
Den allra första boken jag minns att jag läste på alldeles egen hand är en Kitty-bok. Jag vet inte den exakta titeln, men vill minnas att det var en bok jag fått av någon i födelsedagspresent och jag minns också att jag misstänkte att det skulle ta en evighet att läsa ut den på egen hand (den hade ju inga bilder till exempel!) – men till min förvåning läste jag ut den mycket snabbt och med stor entusiasm läste jag fler ”Kitty”, och fler, och fler…

2: En riktigt kort bok
En riktigt kort bok kan för mig vara en novell eller en kortare romanÄlskaren-Marguerite-Duras[1]. I och med att jag ofta talar om noveller och höjer upp många av mina favoriter till skyarna vill jag passa på att nämna två just kortare romaner som jag tyckt mycket om: Marguerite Duras Älskaren (som absolut inte passar vem som helst, men åtminstone kan tillfredsställa den som gillar poetiska klanger i texter) sedan upplevde jag Julie Otsukas Vi kom över havet som kort, även om jag förstått att den faktiskt var längre än vad jag kommer ihåg den som (och även denna titel: den passar kanske inte vem som helst, men det kan absolut vara något för den som gillar poetiskt språk och ett intressant berättarperspektiv).

3: En trilogi. Bra? Dålig? Minnesvärd?
En trilogi som jag nog kommer minnas väldigt länge är utan tvekan: Carrie Ryans trilogi med titlarna De vassa tändernas skog, De dödas strand och Den mörka staden. Det är nämligen en av de trilogier som verkligen växt medans jag läst den och jag tycker att den har flera grepp som jag inte träffat på hos andra trilogier innan jag läst denna. Jag gillar väldigt mycket med denna trilogi, även om det också finns lite att irritera sig på (som triangeldramer exempelvis).

Två trilogier jag också kommer ha nära hjärtat (och som jag på flera sätt också älskar mer än Carrie Ryans trilogi egentligen) är Sara Bergmark Elfgrens och Mats Strandbergs ”Engelsforstrilogi” och (numera) Erik Axl Sunds trilogi ”Victoria Bergmans svaghet”.

Kommentera gärna!

