Lucka 7-9 i bokbloggarjulkalendern:

7: En saga. Folksaga eller konstsaga. I klassisk eller nytolkning
En saga jag läst om sedan jag fick den läst för mig är Elsa Beskows Resan till landet längsesen. Jag blev ju ganska förvånad när jag läste den i juli och insåg att den har kvalitéer även idag. Det jag bland annat reagerade på var de starka och fördomsfria karaktärerna, där tjejen faktiskt är starkast. Och det var mycket skönt att konstatera att det inte fanns en tillfångatagen hjälplös prinsessa i sagan i behov av räddning av en prins… Och sagan i sig är tolkningsbar vilket jag aldrig reflekterat över som barn, men alltså idag. Det finns mycket att älska!

8: En fackbok du minns särskilt från barndom/tonår
9789100579180[1]Jag tror att man kan kalla Emma Hambergs ♥ & 6 (Kärlek och sex) för en fackbok (till skillnad från exempelvis Linas kvällsbok som är ren skönlitteratur). Det är i alla fall en av de böcker med delvis fakta – och intervjuer och Hambergs egna tonårsminnen – som fick mig att läsa, läsa, läsa i den här boken och finna en hel del tröst för framtiden som tjej på väg in i tonåren. Jag köpte den i allra största hemlighet med mina egna pengar när jag och en kompis för första gången tog bussen in till stan. Och jag kommer spara den här boken för alltid.

9: En tjock bok
Jag läser ju inte så himla ofta tjocka böcker nu för tiden. Jag får inte ihop det med den tiden jag har (ja, eller inte riktigt har) från tid till tid. Hur som helst så vill jag slå ett slag för tjockisböckerna i ”Harry Potter” som jag skulle kunna läsa om vilken deppig och stressig tid som helst i livet!

Kommentera gärna!

